08 maart 2022

CDA Hulst wil een harde aanpak van criminaliteit en overlast veroorzaakt door lachgas, drugs-, en alcoholgebruik.

Mensen moeten zich thuis beschermd en geborgen voelen. Dit geldt te meer voor gezinnen met kinderen en ouderen. Een veilige gemeente vraagt om stevige maatregelen. Geen woorden, maar daden. Wij richten ons in het bijzonder op het tegengaan van criminaliteit die een grote impact heeft op het slachtoffer, diens directe omgeving en het veiligheidsgevoel in de samenleving, zoals ondermijning en woninginbraken. Maar ook op thema’s als verkeersoverlast, veilige schoolomgeving en openbare ruimte.

Nummer 2 op de CDA kandidatenlijst Piet van de Kerkhove: ‘We waarderen de rol van de wijkagent in onze wijken en dorpen. Wijkagenten moeten als ogen en oren van de buurt ook daadwerkelijk aanwezig en benaderbaar zijn in de buurt’.

Het CDA Hulst wil een harde aanpak van criminaliteit en overlast veroorzaakt door lachgas, drugs-, en alcoholgebruik, maar ook stevig inzetten op het tegengaan van ondermijning. ‘Ondermijning is criminaliteit die de bovenwereld met de onderwereld vermengt en dat tast onze rechtsstaat aan. Drugsdumpingen in een bos, mensen die onder bedreiging of chantage een zolder moeten afstaan voor een illegale hennepplantage, winkels waar je nooit een klant ziet of een drugslab midden in een woonwijk’ zo somt van de Kerkhove op. ‘Wij willen dat inwoners signalen van ondermijning anoniem kunnen melden. Daarnaast vinden wij dat onze inwoners betere voorlichting moeten krijgen over ondermijning, concrete voorbeelden en waar ze signalen anoniem zijn te melden. Daar moeten we de komende jaren echt werk van maken’.

Eerder heeft het CDA Hulst zich ingezet voor cameratoezicht. Wij willen daarop voortborduren en dat (mobiele) cameratoezicht een mogelijkheid is om in te zetten op plekken met langdurige ernstige overlast of onveilige situaties. Cameratoezicht werkt preventief, draagt bij aan de veiligheidsbeleving en ondersteunt de opsporing van daders.
Daarnaast ziet het CDA Hulst een rol voor de Buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s). Die moeten niet alleen ingezet worden in het centrum van Hulst, maar ook in de kernen. De inzet moet flexibel zijn, zodat er gereageerd kan worden op overlast. Nu Boa’s ook buiten de eigen gemeente op kunnen treden, kan de slagvaardigheid worden vergroot door over gemeentegrenzen heen effectief samen te werken, bijvoorbeeld bij grote evenementen.

Van de Kerkhove: ‘De Gemeente Hulst zou binnen vijf werkdagen kleine vernielingen in de openbare ruimte moeten herstellen. Om inwoners bewust te maken van de impact van vandalisme moet er jaarlijks een overzicht van de gemaakte herstelkosten wordt gepubliceerd’. Het CDA Hulst is van mening dat de schade wordt verhaald op de daders.

Tot slot sluit van de Kerkhove af met een hartenkreet: ‘Wij willen een duidelijke kentering in het drugsbeleid en een einde aan de normalisering en de romantiek van drugs en drugsgebruik. Legalisering van soft- en harddrugs is niet aan de orde. Wij versterken de voorlichting aan jongeren over de gevaren van drugsgebruik. We moeten niet doen alsof drugs veilig zijn, maar juist voorkomen dat mensen drugs gaan gebruiken. Omdat het overgrote deel van de in Nederland geproduceerde softdrugs bestemd is voor de export, biedt legalisering geen enkele oplossing. Het leidt alleen tot een sterkere vermenging van boven- en onderwereld en een verdere normalisering van het drugsgebruik. We willen dan ook een nul-beleid voeren als het gaat om coffeeshops in onze gemeente’.