29 januari 2022

CDA stelt vragen over het versneld onder water zetten van de Hertogin Hedwigepolder

CDA stelt vragen over het versneld onder water zetten van de Hertogin Hedwigepolder

Recent is bekend geworden dat men het ontpolderingsproject van de Hertogin Hedwige-polder versneld wil opleveren. De fractie van het CDA is daarover zeer ontsteld en vindt dit onverantwoord! Karel Martinet: ‘Het lijkt wel of men de onderzoeken naar de omvang en de ernst van de PFAS problematiek bewust niet wil afwachten, dat men de uitkomst daarvan zelfs voor wil zijn door nu versneld onomkeerbare stappen te zetten!’

Wij zijn net als de meeste mensen zeer bezorgd over de toestand van de Westerschelde. De gehalten aan PFAS en aanverwante stoffen zijn zo hoog dat alles wat er leeft in dat gebied er door verontreinigd is. En in een dergelijke mate dat er recent bij een inwoner van onze gemeente zelfs een overschrijding met een factor 800 is geconstateerd!

“Het water in de polder krijgt gewoon de kwaliteit van de Westerschelde die extreem vervuild is” zegt professor Jacob de Boer volgens de krant van vandaag. Dat wetende is het bewust versneld inlaten van dat vervuilde water in een relatief schone polder een misdrijf. Het druist ook in tegen het gezond verstand. Zelfs de Vlaamse overheid spreekt op zijn website over “no-regret” maatregelen. Ook in Nederland is het “voorzorgsprincipe” staand beleid. Dit moet gestopt!

Het ware beter extra energie te steken in het terugbrengen van de PFAS uitstoot tot nul en het voorkomen van verdere vervuiling van de huidige natuur in de Westerschelde.

Vragen aan het college van de gemeente Hulst:
1. Is het college door de provincie Zeeland op de hoogte gebracht van het voornemen om versneld Westerscheldewater in te laten in de Hertogin Hedwigepolder?
2. Deelt het college onze mening dat er gezien de PFAS problematiek uiterst zorgvuldig moet worden omgegaan met deze problematiek en dat hierbij eerder uitstel past dan een versnelling?
3. Is het college van mening dat de blijkbaar reeds gestarte activiteiten moeten worden stilgelegd totdat onomstotelijk is aangetoond dat de kans op vervuiling van de polder minimaal is?
4. Welke wettelijke middelen heeft de gemeente om het inlaten van vervuild Westerscheldewater te voorkomen?
5. Bent u bereid om alle wettelijke mogelijkheden die u eventueel heeft daarvoor te gebruiken?
6. Als de gemeente daarvoor geen of onvoldoende wettelijke middelen heeft, is het college dan bereid om bij de uitvoerder (de provincie) een beroep te doen op het gezond verstand?

Niet alleen lokaal, maar ook provinciaal heeft het CDA hier aandacht voor besteed:

CDA uit zorgen over verontreiniging en mogelijke gezondheidsrisico’s ontpoldering
Gedurende de commissie Ruimte van vrijdag 28 januari is medegedeeld dat de ontpoldering van de Hedwigepolder een jaar eerder doorgang vindt dan gepland; voor de aanstaande winter zullen de voormalige polders onder water lopen. De CDA Statenfractie is verrast door deze mededeling aangezien er binnen de Provinciale Staten nog zorgen bestaan omtrent het verontreinigde Scheldewater dat hiervoor gebruikt zal worden.

De CDA Statenfractie stelt daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:
1. Kan GS uitleggen hoe in een dusdanig groot project als de ontpoldering van de Hedwigepolder, een jaar tijd gewonnen kan worden?

GS hebben meermaals aangeven dat er geen dijken meer worden afgegraven als de polder mogelijk wordt verontreinigd.
2. In hoeverre kan GS garanderen dat de polders niet (verder) verontreinigd zullen raken?
3. Op welke wijze gaat GS hierop toezien? Welke garanties zijn er te geven?

Vorig jaar is professor Jacob de Boer door een parlementaire onderzoekscommissie in Vlaanderen gevraagd om als deskundige inzichten te geven in het PFAS-gehalte van de Westerschelde. Zijn boodschap is duidelijk: er bestaat een grote kans dat de verontreiniging tot in Zeeuws-Vlaanderen en West-Brabant zich uitstrekt. Aanvullend onderzoek en waken over Nieuw Namen en omgeving is raadzaam.
4. Hoe legt GS de woorden van professor de Boer uit? Waarom wordt dit advies niet opgevolgd?
5. Heeft GS een duidelijk beeld van de nulsituatie waarop ‘niet verder gereinigd’ wordt gestaafd?

De CDA-fractie weet dat de verantwoordelijkheid bij het Rijk ligt en dat de provincie Zeeland slechts uitvoert.
6. Wie bepaalt of er sprake is van een verslechtering van de situatie als het gaat om verontreiniging? In hoeverre kan GS zich daar een eigen beeld van vormen?

Het CDA zal zich lokaal, provinciaal en landelijk blijven inzetten voor een oplossing van het PFAS-probleem in de Westerschelde.
Regelmatig overleggen onze lokale CDA'ers met onze partijgenoten in de provincie en landelijke gremia. Met deze korte lijntjes (niet alleen m.b.t. het PFAS-probleem) kunnen we snel problemen aankaarten, aandacht op verschillende niveaus vragen en mee denken/ praten over concrete oplossingen. Samen kunnen we meer!

Klik hier voor het artikel in BN De Stem: https://www.bndestem.nl/zeeland/snelle-ontpoldering-verrast-cda-geen-dijken-afgraven-als-dat-de-boel-verontreinigt~ab5146b5/

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.