17 april 2023

Een transparante overheid

De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie over alles wat de overheid doet. Het is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Volgens de Woo dient het bestuursorgaan een of meer contactpersonen aan te wijzen ter beantwoording van vragen over de beschikbaarheid van publieke informatie. Hierover is in de commissie algemene bestuurlijke zaken een raadsvoorstel besproken.

In ons verkiezingsprogramma is het CDA-Hulst er al uitgebreid op ingegaan:
De gemeentelijke organisatie moet duidelijk, transparant en slagvaardig zijn. Inwoners en ondernemers behoren actieve medewerking en goede, tijdige en begrijpelijke informatie te krijgen. De integraliteit is de basis bij beleid en uitdagingen.

Nu de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) is vervangen door de Wet open overheid (Woo) zijn bestuursorganen, zoals de gemeente verplicht bepaalde informatie actief openbaar te gaan maken. Om dit in goede banen te leiden moet de gemeente volgens de Woo een of meer contactpersonen aan te wijzen ter beantwoording van vragen over de beschikbaarheid van publieke informatie. Dit heeft plaatsgevonden in de commissie Algemene bestuurlijke zaken (ABZ) van 3 april 2023. De contactpersoon zal helpenbij de beantwoording van vragen over de beschikbaarheid van publieke informatie door burgers en journalisten.

Een belangrijk uitgangspunt van de WOO is dat iedereen recht heeft op toegang tot publieke informatie en dat alle overheidsinformatie in beginsel openbaar is. Alleen in uitzonderingsgevallen wordt hiervan afgeweken.

Naast deze actieve informatieverstrekking, veranderen er ook zaken rond informatieverzoeken. Wob-verzoeken heten voortaan Woo-verzoeken. De termijn voor afhandeling van een Woo-verzoek blijft vier weken, maar kan bij een omvangrijk of complex verzoek met maximaal twee weken worden verlengd (in plaats van vier weken onder de Wob). Deze helpt bij de beantwoording van vragen over de beschikbaarheid van publieke informatie door burgers en journalisten.