27 februari 2022

Fijne Carnaval!

Beste Vossen, Kloorianen, Ratten, Ossekoppen, Vogelpiekers, Lamsoren, Djerken, Kriekeputters, Mollen en Loetzers (voor ons hoort Terhole er ook gewoon bij),

Carnaval is anders dan anders, maar we zijn blij dat het in aangepaste vorm door kan gaan. Normaal zou het in deze tijd van het jaar op straat een drukte van jewelste zijn. De carnavalswagens klaar voor vertrek, iedereen verkleed, het feest zou losbarsten. Wat we wel kunnen doen, is proosten op het teamwork, de verbondenheid en positieve energie die achter alle carnavalsverenigingen schuilgaat. Dat verenigingsleven maakt ons sterk en zorgt ervoor dat we hoop houden. Het is een moeilijke tijd, maar we helpen elkaar er doorheen.

Het CDA weet als geen ander dat regionale tradities, festivals en volksfeesten belangrijk zijn. Wat een regio uniek maakt, moeten we stimuleren. Wij zijn daarom voor lokale vrije dagen, zodat we feesten als carnaval met elkaar kunnen vieren.

Carnaval is cultuur
Tradities, cultuur, het Koningshuis, nationale feestdagen en herdenkingen verbinden alle Nederlanders tot een volk. Dat moeten we koesteren, nationaal en lokaal. We mogen trots zijn op onze waarden en het is belangrijk dat we ze beschermen en actief uitdragen. Lokale tradities zoals carnaval verbinden ons met de gemeenschap om ons heen. Daarom werken we in Hulst samen met de carnavalsverenigingen en wagenbouwers ervoor dat deze traditie in stand blijft onder andere door te zorgen voor voldoende bouwlocaties. Ja, de bouwloods in Kloosterzande/ Walsoorden gaat er komen. Het besluit is gekomen, het geld is er en het is alleen wachten op de start van de bouw.

Om de carnavalstraditie door te geven aan de jeugd verdient het project dat de Kloorianen samen met de carnavalsverenigingen in Kloosterzande en de basisschool hebben op gezet rondom educatie navolging op alle basisscholen in onze gemeente.

Carnaval 2022
Hoewel Carnaval iets anders is dan we normaal gewoon zijn, hoop ik toch dat wij er met z’n allen een prachtige Carnaval van gaan maken. Samen met elkaar, proosten met vrienden en (oude-) bekenden. Ik wens iedereen ’n eele leutige Carnaval!

Driewerf Alaaf!

Denis Steijaert