26 oktober 2022

Gouden en zilveren CDA-speld voor Adri Totté en Bernard van Laak

Tijdens de Algemene ledenvergadering van het CDA Hulst op dinsdag 25 oktober hebben Adri Totté en Bernard van Laak als blijk van waardering voor hun jarenlange inzet voor de partij, afdeling en de samenleving een CDA-speld ontvangen.

Adri Totté
Adri Totté ontving de gouden speld van het landelijk CDA, met ondersteuning vanuit de Zeeuwse provinciale afdeling en het CDA Hulst voor zijn actieve rol binnen de partij. Niet alleen in Hulst, maar ook daarbuiten is Adri actief voor het CDA en heeft hij plaatsgenomen in diverse (vertrouwens) commissies binnen de partij. Daarnaast was hij 12 jaar raadslid en vervolgens 12 jaar wethouder in de gemeente Hulst.
De partij waardeert dat Adri altijd klaar staat om mensen te woord te staan: Hij zoekt leden op, belt ze op, gaat het gesprek aan en helpt waar nodig. Zijn deur staat altijd open en leden kunnen bij hem altijd aankloppen voor advies, op allerlei vlakken (ook niet CDA of bestuurlijk gerelateerd). Daar maakt hij (ook buiten de standaard tijden) altijd ruimte voor in zijn agenda.

Moeilijke gesprekken gaat Adri niet uit de weg, daar neemt hij juist de tijd voor om goede uitleg te geven zodat er begrip ontstaat. Adri heeft door zijn kennis, kunde en inzet voor het CDA de afgelopen 24 jaar enorm bijgedragen aan de ontwikkeling van onze mooie gemeente Hulst en lokale afdeling. Het CDA is hem daar enorm dankbaar voor.

Bernard van Laak
Bernard van Laak ontving de zilveren speld van het CDA. Hij ontving deze blijk van waardering nadat hij de voorzittershamer overdroeg aan Adri Totté. Bernard is in 1998 lid geworden van het bestuur van de toenmalige CDA afdeling Hulst. Toen de gemeente Hulst en Hontenisse fuseerden werd hij in mei 2003 gekozen tot voorzitter van de nieuwe afdeling CDA-Hulst. Twee verschillende afdelingen werden onder deskundige leiding van Bernard één afdeling. Als bestuurslid van de oude CDA afdeling Hulst was hij actief betrokken om samen met de toenmalige afdeling Hontenisse er een mooie en sterke nieuwe afdeling van te maken. Tot 2012 bleef Bernard voorzitter en werd hij opgevolgd door Ewald Baecke. Nadat de heer Baecke terugtrad als voorzitter werd opnieuw een beroep gedaan op Bernard. Tot 25 oktober jl. bleef hij voorzitter.

Hij heeft deze functie altijd onbezoldigd uitgevoerd in het belang van de afdeling maar ook vooral ook om ons CDA standpunt in de gemeente uit te dragen. Hij oefende zijn functie uit in het belang van onze achterban en kiezers. Bernard hield altijd scherp het Christendemocratische belang in het oog, daarbij keek hij ook goed naar wat de burgers van Hulst nodig hadden. We kennen onze voorzitter als iemand die recht door zee is, met de menselijke maat in gedachten. Voor de leden was hij altijd benaderbaar had hij een luisterend oor. Hij kwam ook op voor de leden die niet zo snel een stap naar voren deden/ doen en bracht hun argumenten op een rustige, constructieve en duidelijke manier in. Het bestuur, onze wethouder(s) en mensen in het Waterschap en de provincie konden altijd rekenen op de steun van Bernard.

Hij was bij alle bestuurs- en afdelingsvergaderingen actief en gaf er leiding aan als voorzitter. Hij bezocht zoveel mogelijk de Algemene vergaderingen van CDA-Zeeland en bezocht meestal de Landelijke congressen met enkele leden uit Hulst. Hij moedigde leden aan om naar de vergaderingen en congressen te komen /gaan. Daarnaast konden leden die geen vervoer hadden altijd met hem meerijden. Dat lijkt een kleinigheidje, maar vanuit Zeeuws-Vlaanderen is een rit naar een partijcongres vaak een rit van meer dan 2 uur (inclusief tunnelkosten).

Adri en Bernard
Beide heren kon je altijd bellen voor het rondbrengen van folders, het plakken van posters en waren ze sinds de jaren 90 bijna altijd aanwezig bij CDA-promotie-activiteiten. Het mooie aan zowel Adri en Bernard is dat ze na dergelijke bijeenkomsten de leden bedankten voor hun inzet. Hij lijkt iets kleins, maar van grote waarde in het kader van ledenbinding.