11 maart 2022

Het CDA Hulst is de jongerenpartij bij uitstek!

Met de meeste jongerenkandidaten mag het CDA Hulst zich met recht een partij noemen die jongeren goed in het vizier heeft. Met 10 van de 31 kandidaten die onder de 35 jaar is. Denis Steijaert: ‘Ik ben blij met zoveel jong talent dat zich wil in zetten voor het CDA Hulst. Zij brengen een frisse blik en komen met vernieuwende ideeën. Daar plukt onze gehele afdeling de vruchten van’.

Het CDA Hulst heeft ook wat te bieden voor jongeren. Zo kwam Julian van Wesemael eerder met het idee om startersleningen voor jongeren beschikbaar te stellen (linkje toevoegen) en wil het CDA dat in elke kern 5% extra woningen komen waarvan 1/3 voor starters is. Van Wesemael ‘Jongeren moeten kansen krijgen, kansen op een woning en een baan’. Wat dat laatste betreft vult Joep Steijaert aan: ‘We bieden hulp bij het zoeken van stageplaatsen voor jongeren. Onze gemeentelijke organisatie zou hierbij een voortrekkersrol moeten spelen. Stages zijn vaak toch een goede entree richting een eerste ‘echte baan’ en zorgen tegelijkertijd voor een extra binding met de streek.

Het CDA Hulst wil voorkomen dat inwoners tussen de wal en het schip belanden. Daarom is extra aandacht nodig voor beschut werk en voor de aansluiting van jongeren naar de arbeidsmarkt die van het voortgezet speciaal onderwijs (VSO/PRO) komen.

Leon Mulder: ‘Ondernemers ervaren op hun beurt een tekort aan (nieuwe) opgeleide medewerkers. We willen daarom dat de samenwerking tussen regionale opleidingscentra en het bedrijfsleven verbeterd om jongeren aan een stageplek te helpen en opleidingstrajecten te ontwikkelen voor de specifieke werkgelegenheid in de regio. Helga van Laak vult aan: ‘We willen de maatschappelijke stage voor scholieren stimuleren. We willen dat scholen gestimuleerd worden om scholieren kennis te maken met maatschappelijke organisaties. Zo willen we dat jongeren ervaring opdoen in een bijdrage te leveren aan de samenleving en het werken in een (vrijwilligers)organisatie.

Tom Vael geeft terecht aan dat we jonge ondernemers ook moeten ondersteunen. ‘Zij kijken met een frisse blik naar de toekomst en komen met innovatieve ideeën. Daarmee kan Hulst zich op de kaart zetten.

Voor het CDA Hulst is het duidelijk: ‘Het openbaar vervoer moet in de huidige vorm beschikbaar blijven. Dat betekent dat lijn 19 (Bredabus) en lijn 10 behouden moeten blijven’ aldus Arne Crutzen. Ook zijn wij een voorstander van het invoeren van lijn 341 naar het treinstation van Breda. Manon Jonkman vult aan ‘Immers kiezen veel studenten ervoor om niet in Brabant maar in de Randstad te studeren, ook zij moeten binnen een redelijke reistijd van en naar Zeeuws-Vlaanderen kunnen komen zodat de leefbaarheid (denk aan sportclubs en bijbaantjes) behouden blijft.

Het CDA is er voor degene die de ander helpt. Boudewijn Thönissen: ‘Wij willen meer aandacht voor jongeren die naast hun opleiding mantelzorg bieden. Bijvoorbeeld door het organiseren van respijtzorg en het bieden van een mantelzorgcompliment.

De Coronacrisis heeft een grote invloed gehad op ons leven de laatste jaren. Dani Bracke: ‘Eenzaamheid onder jongeren is toegenomen, het digitaal les volgen en het niet kunnen uitgaan heeft hierbij een grote rol gespeeld. Wat ons betreft gaat de gemeente aan de slag om de eenzaamheid onder jongeren tegen te gaan en ondersteund de gemeente initiatieven om de leefbaarheid onder jongeren weer te vergroten’. Christian de Letter sluit af: ‘In Hulst hebben we zoveel goed georganiseerde en leuke activiteiten voor- en door jongeren, dat moeten we koesteren. In elke kern wordt er van alles georganiseerd, dat moeten we ook in de toekomst verder stimuleren en faciliteren!

Het CDA Hulst bouwt verder aan de toekomst, voor en door jongeren. Dat komt perfect, de jeugd heeft namelijk de toekomst!

Onze jongerenkandidaten:
Nr. 7 Julian van Wesemael