28 juni 2020

Onthulling herdenkingsmonument ter nagedachtenis aan oorlogsveteranen

Op vrijdag 26 juni onthulde burgemeester Jan-Frans Mulder het nieuwe herdenkingsmonument ter nagedachtenis aan oorlogsveteranen. Dit gebeurde op de begraafplaats aan de Zoutestraat te Hulst.
Dit in het bijzijn van heer John Kouters (namens de oorlogsveteranen) en CDA-raadslid Piet van de Kerkhove (de initiatiefnemer van dit monument). Het CDA Hulst riep vorig jaar het college van B&W op om gehoor te geven aan de oproep van het Nationaal Comité Veteranendag.  Het comité riep begin vorig jaar alle Nederlandse gemeenten op om hun veteranen te eren en waarderen met een speciaal Witte Anjer perkje. Anjers bloeien in de dagen en weken voorafgaand aan de Nederlandse Veteranendag. Die vindt jaarlijks plaats op de laatste zaterdag van juni. Tijdens deze dag dankt Nederland de meer dan 110.000 veteranen, die zijn ingezet in dienst van de vrede, nu en in het verleden.

Het monument wordt gevormd door een veld met witte anjers en een herdenkingsplaquette. De witte anjer is het symbool van de oorlogsveteranen.