15 maart 2018

Ook de komende jaren inzetten op gezonde gemeente financiën

Onder het bewind van CDA wethouder financiën Adri Totté zijn de gemeente financiën op orde gebleven. Totté: ‘Ook voor de komende jaren is dit onze inzet!’

Een eerlijke economie vraagt om solide overheidsfinanciën, lagere lasten en een eerlijk en overzichtelijk belastingstelsel. Een solide toekomst is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Het grootste deel van de gemeentebegroting bestaat uit geld via de Rijksoverheid. Slechts een beperkt aandeel komt uit lokale heffingen en belastingen. In beide gevallen is er sprake van belastinggeld, opgebracht door de inwoners van de gemeente. Adri Totté: ‘Ik heb de overtuiging dat we duurzaam moeten omgaan met de financiële middelen die voorhanden zijn. Uitgangspunten voor het financieel beleid van het CDA zijn: zorgvuldigheid, spaarzaamheid, transparantie en gematigde lokale lasten. Daarbij moeten we wel ambities blijven houden’. Die ambities ziet Totté in het verstevigen van de leefbaarheid in alle kernen en daarnaast ook stevig in te zetten op een veiligere samenleving. Het CDA Hulst is voor afschaffing van de Onroerendezaakbelasting (ozb) voor verenigingsgebouwen en dorpshuizen.

De hoogte van de gemeentelijke uitgaven en investeringen vormt geen doel op zich. Ze dragen bij aan een maatschappelijk doel. We leven niet in de waan van de dag. We zorgen dus ook voor voldoende weerstandsvermogen. Waarbij we, indien mogelijk, sparen voor gewenste en noodzakelijke investeringen.

Het CDA Hulst vindt dat er niets geheim is aan de uitgaven van de gemeente Hulst. Om die reden ontvangen inwoners wat ons betreft, bijvoorbeeld bij hun OZB-aanslag, een korte weergave van de uitgaven van het vorige jaar. Op de website van de gemeente Hulst is een duidelijk overzicht te vinden van instellingen die van de gemeente subsidie ontvangen en de taken die men uitvoert.