14 februari 2021

Schaatsen in Corona tijd

De afgelopen dagen was het schaatsweer. Ook in Hulst kon er op veel plekken geschaatst worden. Omdat het een populaire buitensport is die helaas maar zeer sporadisch beoefend kan worden, maar er vanwege de Corona-dreiging er beperkingen zijn bij het uitoefenen van sport, ook bij de relatief veilige buitensport is er een spanningsveld. Vorige week diende fractievoorzitter Piet van de Kerkhove en raadslid Karel Martinet daarom schriftelijke vragen in.

Vragen:
1)Wat is concreet het gemeentelijk beleid voor wat betreft het schaatsen op natuurijs?
2) Als het ijs dik genoeg is mag het dan overal? Of onder bepaalde voorwaarden en zo ja welke?
3) Mogen er dan ook kramen zijn die zaken als koffie, chocomel en erwtensoep verkopen?
4) Is het u bekend of de multifunctionele baan van Invictus ook als ijsbaan ingezet kan worden cq ingezet gaat worden?
5) Wordt er door de gemeente de betrouwbaarheid, dikte, van het ijs gekeurd.

Toelichting:
Bij het nemen van maatregelen tegen Corona worden er afwegingen gemaakt waarbij naast het risico op besmetting ook andere aspecten van belang meegewogen worden. Veel mensen en vooral de jongeren zitten al heel lang veel te veel binnen en bewegen te weinig. Ook voor de mentale toestand kan ijsplezier een zegen zijn.