09 maart 2022

Van Wesemael: Kansen voor ondernemers

Voor het CDA Hulst zijn onze (lokale) ondernemers de motor van een eerlijke economie. Zij zorgen voor de banen in ons land. Van de bakker op de hoek tot de hightech startup. In deze moeilijke tijden moeten we naast hen staan en steunen waar dat kan. Voor het CDA is het belangrijk dat de gemeente met het midden- en kleinbedrijf (MKB) afspraken maakt op basis van wederkerigheid (geven en nemen). Zo willen we dat met het bedrijfsleven, het onderwijs en andere organisaties afspraken gemaakt worden op het gebied van duurzaamheidsmaatregelen, investeringen in opleidingen ter bevordering van toekomstig personeel, aanstellen van mensen met een beperking, een minimaal aantal stage- en leerplekken en investeringen in innovatie.

Julian van Wesemael: ‘We willen één aanspreekpunt voor ondernemers dat verantwoordelijk is voor het traject van vergunningsaanvragen maar ook voor kansen en vragen. Een ondernemer hoeft dus niet meer te ‘zoeken’ naar de juiste ambtenaar bij het juiste loket’. Familiebedrijven zijn de stabiele ruggengraat van onze economie. Van Wesemael: ‘We vinden dat wij ze ruggensteun moeten geven bij de uitdagingen van deze tijd, zoals digitalisering, energietransitie en bedrijfsopvolging’.

Wat het CDA Hulst betreft moet de gemeente daar waar samenwerking tussen ondernemers niet vanzelf van de grond komt, helpen met het zoeken naar ondernemersfondsen (of alternatieven). Van Wesemael: ‘We willen een “ondernemershuis” inrichten waar ook het gemeentelijk ondernemersloket en/ of werkgeversservicepunt wordt gevestigd’.

In het kader van het toekomstbestendig maken van de economie is flexibiliteit belangrijk. Van Wesemael: ‘De ondernemer moet meer ruimte krijgen om te ondernemen. Dat kan door het schrappen, aanpassen of flexibiliseren van regels en meer ruimte voor experimenten in het op te stellen omgevingsplan’.
Het CDA Hulst is van mening dat er voor lokaal gewortelde bedrijven ruimte moet zijn voor groei, zodat de vitaliteit van buurten, wijken en dorpen behouden blijft. Het bedrijventerrein aan de ‘schapenwei’ in Hulst gaan we verder ontwikkelen. Wij willen dat onze bedrijventerreinen goed bereikbaar en veilig zijn. We werken mee aan het herstructureren en opwaarderen van de haven van Walsoorden en stimuleren we samenwerkingen op bedrijventerreinen om energieneutraal te worden. Het CDA Hulst is van mening dat de gemeente mee zou moeten financieren in onderzoeken zoals energiescans en haalbaarheidsstudies. Een goede ontsluiting en goede openbaar vervoersverbindingen dragen bij aan de toekomstbestendigheid van onze bedrijventerreinen. Van Wesemael: ‘We willen inzetten op het herstructureren/ revitaliseren van bestaande bedrijventerreinen. We willen dat het gebruik van bestaande terreinen voor gaat op het ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen (waaronder kantoorlocaties). Regionale afstemming tussen gemeenten over de omvang en de kwaliteit van bedrijventerreinen is hierbij belangrijk’. Het CDA Hulst wil een goede samenwerking tussen bedrijven stimuleren en mee-investeren in een goede lobby in de regio. Dit vergroot de kansen voor ondernemers, bedrijven en voor onze bedrijventerreinen.

Van Wesemael heeft nog een goede tip voor het nieuwe college van Hulst: ‘De gemeente zou een visie moeten opstellen hoe we optimaal kunnen profiteren van de haven van Antwerpen. Hier liggen zo veel kansen voor het oprapen!’.

Tot slot sluit onze jongere kandidaat met een hart voor (lokale) ondernemers af met een oproep aan alle inwoners van onze gemeente: ‘Voor het CDA zijn familie- en MKB-bedrijven de motoren van de samenleving. Zij verdienen ondersteuning van de gemeente en ons allemaal. Doe sociaal en koop lokaal’.