08 maart 2018

Zorg moet maatwerk zijn.

Het CDA Hulst zet in op een samenleving die een goede sociale verbondenheid kent met gebundelde inzet van vrijwilligers, mantelzorgers en professionals. CDA raadslid Carry Nijskens – de Maat: “Mensen die het nodig hebben worden ondersteund op een wijze die bij hen past. Wij willen ervoor waken dat we in de gemeente allerlei nieuwe regels gaan vastleggen die maatschappelijke problemen niet écht gaan oplossen”. Het CDA Hulst heeft zich de afgelopen jaren dan ook enorm ingezet op het in stand houden van goede zorg in onze gemeente, Nijskens: “Daarbij was voor ons leidend dat de patiënten en cliënten de hulp kregen die zij nodig hadden én dat daar ook voldoende verpleegkundigen, verzorgende en huishoudelijke hulp medewerkers voorhanden waren / blijven. De zorg is flink veranderd, maar het CDA Hulst heeft zich hardt gemaakt voor zorg- én werkzekerheid voor de zorgvrager en zorgverlener”. Belangrijk is dat de toegang tot zorg zo is georganiseerd dat mensen naar de meest adequate zorg op het juiste moment worden geleid: dus ‘licht’ waar het kan en ‘zwaar’ waar het moet.

Zorg voor jong én oud
Zorginstellingen zijn voor het CDA belangrijke partners om de juiste hulp en ondersteuning op het juiste moment te geven. Nijskens: “Wij vertrouwen de zorgprofessional en vinden het onwenselijk dat de gemeente op hun stoel gaat zitten”.

De meeste mensen die zorg nodig hebben willen dit zo goed en lang mogelijk in hun eigen omgeving ontvangen. Wij willen deze zorg dicht bij huis versterken en beter organiseren, zodat de professionele zorg en ondersteuning beter aansluiten bij de keuzes van mensen. Zodat zij zo lang als mogelijk is regie over hun eigen leven kunnen houden. Dat vergt geen algemene regels maar maatwerk, ook bij thuiszorg. Uitgangspunt voor het CDA Hulst is en blijft dat wie hulp nodig heeft het ook krijgt.

We hebben oog voor mantelzorgers: de dagopvang en de respijtzorg in de gemeente op orde zijn zodat mantelzorgers van tijd tot tijd even op adem kunnen komen. Daarnaast moet de mantelzorger een vaste positie bij het keukentafelgesprek krijgen. Het plaatsen van tijdelijke mantelzorgunits moet mogelijk zijn en we willen mantelzorgers meer waarderen door het geven van een mantelzorgcompliment of een gezellige avond uit.

Wij hebben in onze gemeente verschillende adviesraden op het gebied van zorg en welzijn. Het is van belang dat hier ook ervaringsdeskundigen deelnemen. Nijskens: “Zij kunnen onze gemeente het beste uitleggen hoe ze de zorg ervaren en wat er nog aan schort. Juist daarom is het van belang dat zij niet alleen adviseren over nieuwe voorstellen maar ook over de uitvoering van het bestaande beleid”. Ook bij de dagelijkse praktijk zoals de keukentafelgesprekken is (onafhankelijke) klantondersteuning wenselijk. Om advisering mogelijk te maken stellen wij de vorming voor van een Participatieraad voor het gehele sociale domein. De cliëntenraden worden bij het opstellen en bij de uitvoering van beleid betrokken, ook kunnen ze naast de patiënt gaan staan bij geschillen.

Zorg gaat over mensen; wij kiezen daarom voor de zorg waarin de patiënt centraal staat, waarin professionele zorg en zorg door familie of bekenden goed op elkaar aansluiten en passende zorg in alle fasen van het leven beschikbaar is als dat nodig is.