03 november 2021

Motie sociaal domein

Tijdens de algemene beschouwingen van 2 november heeft het CDA Kapelle samen met de ChristenUnie een motie ingediend over het sociaal domein. Deze motie vraagt het college om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om als parameter binnen het sociaal domein de “gemiddelde kosten per gebruiker” te implementeren. Ondanks dat de VVD en Gemeentebelang tegen stemden, is de motie aangenomen. De volledige motie vindt u hieronder.

De gemeenteraad van Kapelle in vergadering bijeen op dinsdag 2 november 2021,

Overwegende dat,

•  De activiteiten vanuit het sociaal domein erop gericht zijn dat de gemeente haar inwoners kan helpen bij hun zorg- of ondersteuningsvragen. Zodat zij de zorg of ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Maar ook dat mensen zo veel mogelijk kunnen meedoen in de maatschappij en dat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.
  •  De bundeling van regelgeving binnen het sociaal domein geïntegreerd, efficiënt en effectief inzetten van middelen mogelijk zou moeten maken.
  • Er reeds sinds 2015 binnen de gemeenteraad Kapelle gesproken wordt over de stijgende kosten binnen het sociale domein en dat dit bijna altijd enkel over de kosten gaat.

Constaterende dat,

•  Er bij de gemeenteraadsdiscussies over de kosten binnen het sociaal domein er vaak over totale kosten wordt gesproken maar slechts zeer beperkt rekening wordt gehouden met de demografische ontwikkeling van de samenleving. Zeker als het gaat om de stijging van de kosten en de effecten van besparingen/bezuinigingen.
  •  Er in de eerder genoemde discussie een gewogen (dus in aantal gebruikers én kosten én het verband daartussen) inzicht beschikbaar zou moeten zijn voor een objectievere discussie over kostenstijging en de effecten van besparingen/bezuinigingen.
  • Door deze objectievere informatie de discussie over de kwaliteit en toegankelijkheid van ons sociaal domein beter te voeren wordt, ook als het gaat om het eventueel moeten nemen van maatregelen of de evaluatie daarvan.
  • Ook in andere beleidsterreinen binnen en buiten de gemeente, de gedachte van “gemiddelde kosten per gebruiker” reeds langere tijd wordt gehanteerd.

Spreekt uit dat,

• Het college wordt gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om als parameter binnen het sociaal domein de “gemiddelde kosten per gebruiker” te implementeren, zowel in de P&C cyclus als bij beleidsveranderingen en verantwoordingen.
  • Dit onderzoek voor 01-07-2022 gereed te hebben en de raad de uitkomsten daarvan te presenteren inclusief een eventueel implementatie voorstel.

En gaat over tot de orde van de dag.