Dat mensen graag ergens bij willen horen blijft uitgangspunt van christendemocratische lokale politiek in Middelburg. In onze visie maken we het mogelijk dat mensen voor elkaar zorgen en samen dingen ondernemen. Ons ideaal is een gemeente waarin zo veel mogelijk mensen zich thuis voelen en hun persoonlijke bijdrage leveren. Dat vraagt om een overheid die mensen ruimte geeft en aanspreekt op hun verantwoordelijkheid voor zichzelf en hun omgeving.

Dat vraagt ook om nieuwe vormen van betrokkenheid van inwoners, een ondersteunende overheid en om zekerheid voor mensen die zich niet zelf kunnen redden. Wij geloven in de vitaliteit van de lokale samenleving. Mensen maken hun leefomgeving.

 

1. Naar een ondersteunende lokale overheid
De gemeente is allereerst een ondersteuner van de eigen initiatieven en prioriteiten van mensen. In een betrokken samenleving nemen mensen met elkaar initiatieven om problemen op te pakken. De gemeentelijke overheid moet daarbij dienstbaar en betrouwbaar zijn en ruimte bieden aan die initiatieven. Ook als daarvoor eigen regels moeten wijken. In een steeds complexer wordende samenleving kunnen problemen alleen worden opgelost door samenwerking. Dat betekent dat onze gemeentebestuurders positief staan ten opzichte van nieuwe initiatieven. En het vraagt ook dat we inwoners actief uitnodigen om mee te denken en mee te doen.

 

1.1. Samenlevingsgericht werken
Er kan meer gebruikgemaakt worden van de denkkracht van de inwoners, en de bereidheid van velen om inspanningen te leveren voor een betere leefomgeving. Het is nu juist de politieke uitdaging de vitaliteit in de samenleving aan te boren en te benutten. Daarmee zetten we de beweging in van vrijblijvendheid (de gemeente weet het toch altijd beter) naar betrokkenheid. Dat vraagt een bepaalde manier van werken. Daarom willen wij:

Onderhoud openbare ruimte bepalen: Met bewoners van een wijk of dorp wordt elk jaar het onderhoud van groen, straten en pleinen bekeken, besproken en in een plan met de bewoners vastgelegd. Wensen die binnen het vastgestelde budget passen, worden door en met de gemeente dan ook vastgelegd en het  onderhoudsprogramma wordt erop aangepast en uitgevoerd.

Inwoners stellen prioriteit rond veiligheid: De inzet van politie wordt het beste in de wijk of het dorp geregeld. De burgemeester gaat in gesprek met inwoners om drie prioriteiten per wijk of dorp vast te stellen. Zo wordt gericht gewerkt aan een groter veiligheidsgevoel en leefbaarheid.

Dorps- en wijktafels investeren: De gemeente voert een actief dorps- en wijkradenbeleid. CDA wil dat Middelburgers meer zeggenschap krijgen over de inrichting van de eigen buurt en dienen hiervoor ook de financiële mogelijkheden te krijgen (meer dan tot nu toe). De gemeente geeft ruimte, ook financieel, aan haar wijkbewoners om naar eigen (afgestemd) inzicht in de leefomgeving te investeren.

Maatschappelijke stage behouden: De maatschappelijke stage brengt jonge mensen in contact met verschillende groepen in de Middelburgse samenleving. Hoewel het kabinet het nodig vindt de stage af te schaffen, wil het CDA de maatschappelijke stage graag behouden, ook in Middelburg. De gemeente ondersteunt dit met een budget en zoekt samen met scholen en instellingen naar een zinvolle invulling van deze lokale stage.

Nieuwe speelgelegenheden: Er worden geen nieuwe speelgelegenheden aangelegd zonder dat kinderen en ouders in de omgeving daarover  hebben meegedacht (soms zelfs meegebouwd). Zo ontstaan speelgelegenheden die passen bij de wensen van kinderen en die vaak worden  gebruikt.

Beheer maatschappelijke functies: Wijkvoorzieningen zoals een buurthuis floreren wanneer inwoners zelf het beheer organiseren. Ook het uitvoeren van groenonderhoud is een mogelijkheid. De gemeente betaalt daarbij een vergoeding aan bijvoorbeeld  de wijk- of dorpsvereniging. Initiatieven als Speelhof Hoogerzael (Griffioen) en Juliana Zwembad (Arnemuiden) mogen er meer komen in Middelburg.

Helpen bij fondsenwerving: De gemeente schept de voorwaarden dat bewonersgroepen, verenigingen of andere initiatiefnemers elkaar  kunnen ondersteunen bij fondsenwerving. Daarmee komt ook meer privaat geld voor investeringen in de Middelburgse samenleving beschikbaar. Het steunpunt voor vrijwilligers (Stichting Welzijn Middelburg) geeft hiervoor trainingen.

 

1.2. Leve de Middelburgse cultuur
Samenleven komt vaak tot uitdrukking in wat inwoners cultureel met elkaar ondernemen. Ook in Middelburg is een veelzijdige basis van voorzieningen en instellingen. Maar het CDA vraagt ook aandacht voor wat zich daarbuiten afspeelt, in het amateurtoneel bijvoorbeeld. Het is niet zo dat cultuur pas cultuur is wanneer er subsidie aan wordt gegeven. Geschiedenis, archeologie, monumenten en (immaterieel) cultureel erfgoed dragen bij aan de identiteit van de Middelburgse gemeenschap. Bewaren wat waardevol is, is een gezamenlijke opdracht. Speerpunten hierin zijn voor ons:

Jong geleerd: Ontmoeting met cultuur is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Cultuureducatie via scholen is een vertrekpunt van het culturele beleid. Alle instellingen dragen daaraan bij, scholen, musea, culturele podia, geschiedenis, Zeeuws Archief, Zeeuws Museum, monumenten. Jonge talenten vinden daardoor hun weg naar grotere instellingen of culturele gezelschappen.

Samenwerken voor cultuur: Het in stand houden van grote instellingen voor podiumkunsten en musea is geen doel op zich. Middelburg heeft een schat aan kleinschalige podia. Meer verbinding daartussen is een noodzaak. Het CDA is groot voorstander van koppeling van deze grotere cultuurinstellingen op Zeeuwse schaal en verbindt zich daarin met Vlissingen, Terneuzen, Goes en Zierikzee.

Theater: De huidige Stadsschouwburg is binnen enkele jaren niet meer geschikt voor gebruik. CDA wil minder in stenen investeren en meer in cultuur. CDA wil het huidige Middelburgse Cultureel Aanbod vanaf 2016  in combinatie met  podia als Concert- en Gehoorzaal, (kleinere) StadsSchouwburg, Middelburgs Minitheater, de Wegwijzer, het Spiegeltheater, een openluchttheater en wellicht een mobiel-podium t.b.v. voorstellingen op de Middelburgse pleinen, ook gesitueerd wordt vanuit een theater in het Zeeuws Evenementen Podium (ZEP).

Kleine restauraties: De gemeente investeert in het bewaren van monumenten. Niet uitsluitend via grote restauraties, maar bijvoorbeeld ook door kleine kredieten te verstrekken aan particulieren voor het restaureren van kleinere maar even waardevolle cultuurhistorische elementen.

Religieus erfgoed: Religieus erfgoed is karakteristiek, beeldbepalend voor onze stad. Zo staat de Oostkerk op de mooie en markante plek in onze gemeente. Maar ook buiten de kerken laat geloof z’n sporen na. Religieus erfgoed heeft een vaste plaats in het beleid van de gemeente. Bij leegstand van religieuze gebouwen wordt gestreefd naar alternatieve bestemmingen. De gemeente denkt mee met de eigenaar en werkt daaraan mee. Bijvoorbeeld door het vergunningenbeleid bij verbouwingen, dan wel wijziging van bestemming. Zo t wil het CDA de mogelijkheden onderzoeken van een herbestemming van de Oostkerk. Wij willen de Oostkerk behouden en ook voorkomen dat de Oostkerk een outlet-centrum of supermarkt wordt.

Lokale omroepen en bibliotheek: Het CDA ziet in de multimediale lokale omroep en in de bibliotheek vanzelfsprekende partners om netwerken te bouwen die mensen bij elkaar brengen. Met in het aanbod voldoende ruimte voor levensbeschouwing en de volkscultuur. Het CDA streeft naar een intensievere samenwerking tussen Omroep Zeeland, Provinciale Zeeuwse Courant, Scoop en Zeeuwse Bibliotheek.

 

1.3. Meer samen doen: ook over grenzen van kennis heen
Mensen met verschillende achtergrond en opleidingsniveau hebben minder contact met elkaar. Ze doen aan andere sporten, de kinderen gaan vaak naar een andere school en ze bekijken andere sites of televisieprogramma’s. Nieuwe contacten vormen zich wel via nieuwe media. Bijvoorbeeld groepen mensen die interessegebieden met elkaar via het internet delen. Dit laat zien dat mensen elkaar opzoeken. In het beleid heeft de gemeente oog voor deze ontwikkeling. Ze zet sociale media actief in om iedereen bij de woonomgeving te betrekken en mensen met verschillende achtergronden en culturen te laten participeren en te integreren. De gemeente bepleit waar dat kan actieve deelname aan het sport- en verenigingsleven. Door actief samen te werken met verschillende maatschappelijke initiatieven zoals: Jeugdsportfonds, sportbuurtwerk, servicebus en welzijn voor ouderen.

 

1.4. Dienstverlenend werken
De dienstverlening en informatievoorziening moet snel en makkelijk toegankelijk zijn. Het CDA ziet inwoners niet als klanten, maar als burgers. Wat net zo goed betekent dat de gemeente  zich op basis van hun ervaringen als dienstverlener zal moeten opstellen. Daarom willen wij:

Avondopenstelling en  bereikbaarheid van de gemeente: De gemeente past zich aan op de flexibele werktijden van mensen. Avondopenstellingen, het werken op afspraak en het bezoeken van ouderen, die  zelf niet naar de balie kunnen komen, zijn voorbeelden van burgergerichte  dienstverlening voor alle inwoners die wij voorstaan.

Communicatie via telefoon en balie: Niet iedereen heeft internet of houdt ervan via internet te communiceren. De burger houdt de keuze hoe hij of zij contact met de gemeente wil: internet, telefoon of contact aan de balie.

Open data: Om nieuwe dienstverlening of economische ontwikkeling te stimuleren publiceert de gemeente haar gegevens in bijv. de Faam of Middelburgse Bode. Iedereen kan van deze gegevens gebruikmaken zonder copyright of beperkingen. Persoonlijke gegevens worden niet openbaar gemaakt.

Toegankelijke website: Digitale informatie en dienstverlening van gemeenten moet makkelijk vindbaar zijn, ook voor mensen met een beperking. Om die reden dient een goede gemeentelijke website te voldoen aan het waarmerk drempelvrij.

Mobiele telefoons: Melden van overlast moet plaats kunnen vinden via mobiele telefoons. Via apps kunnen inwoners ook geïnformeerd worden over zaken als bijvoorbeeld het moment van ophalen van het huisvuil of de actuele parkeersituatie in de stad.

Ombudsman: De gemeente beschikt over de functie van ombudsman als aanspreekpunt voor klachten van inwoners. Deze ombudsman bemiddelt ook waar nodig.

Gewetensbezwaarde ambtenaren: Het CDA vindt dat paren van gelijk geslacht moeten kunnen trouwen. Er moet echter ruimte zijn voor gewetensbezwaren van ambtenaren. Daarom moet er altijd een ambtenaar beschikbaar zijn die bereid is paren van gelijk geslacht in de echt te verbinden. Het ontslaan van ambtenaren die hier niet toe bereid zijn gaat te ver. Aan beide groepen moet recht worden gedaan.

 

1.5. Bestuurlijke schaal en betrokken burgers
Grootschaligheid en streven naar grote gemeente Zeeland zijn voor het CDA geen oplossing voor de vragen die nu op gemeenten afkomen. Het CDA staat voor een bestuur dat weet wat er leeft in de gemeenschap. We zijn dus voor een bestuur dat korte lijnen heeft met inwoners en vrijwilligers. Dat is ook bij samenwerking met andere gemeenten van groot belang. Gemeenten krijgen steeds meer taken te vervullen. Soms kan een gemeente die niet alleen aan, omdat het ingewikkelde zaken zijn (jeugdzorg) of omdat ze gemeentegrenzen overschrijden (arbeidsmarktvragen).

Daarom kiest CDA voor samenwerking met andere gemeenten omdat het dan efficiënter kan. Samenwerking is dan ook een goede optie om als gemeente kwaliteit te kunnen leveren. Maar uitgangspunt moet steeds zijn dat de samenwerking niet leidt tot een grootschalige en afstandelijke organisatie. We streven naar een betrokken gemeente die haar inwoners kent, waar de gemeenteraad bereikbaar en een afspiegeling kan blijven van de lokale bevolking. Bij regionale samenwerking, zoals met de buurgemeenten op Walcheren, kan daarom aan de volgende uitgangspunten worden gedacht:

Dicht bij huis: De burger merkt in de dienstverlening weinig van hoe de zaken achter de schermen zijn georganiseerd. De eigen gemeente blijft altijd herkenbaar als aanspreekpunt. Men kan dicht bij huis terecht voor veel gemeentelijke zaken.

Samenwerken met buren: open met heldere doelen en afspraken maken en nakomen: De gemeenteraad moet duidelijk aangeven wat de gemeenten willen bereiken met regionale samenwerking. Doelen van andere gemeente dienen in het verlengde te liggen van de doelen van de gemeente Middelburg, zoals bij decentralisatie in zorg en jeugdzorg, maar ook bij samenwerking op gebied van ICT en belastingen. Een goede opdracht vooraf en controle achteraf zijn nodig. Samenwerking mag niet ten koste gaan van de democratische regels in ons openbaar bestuur.

 

Overzichtelijke samenwerking: Gemeenten en burgers hebben geen belang bij een lappendeken van samenwerkingsverbanden op diverse gebieden. Daarom wordt er bij voorkeur met dezelfde partners en op het niveau van samenhangende taken samengewerkt. Samenwerking op Walchers niveau is dan ook een eerste optie. Vanuit Walcheren moet het samenwerken op Zeeuws en (inter)nationaal niveau uitgroeien tot betekenisvol voor onze stad.

 

Eén gemeente Walcheren ?
Samenwerken met onze buurgemeenten doen we al (bijv. in de zorg, belastingen, sociale werkvoorzieningen en bedrijventerreinen). Wij willen intensiever samenwerken om kosten te verlagen, kwetsbaarheid te voorkomen en kwaliteit te verhogen. Samenwerken en (nog) niet samensmelten (fusie).

 

1.7. Over de grenzen
Middelburg, als een Nederlandse gemeente is natuurlijk ook een Europese gemeente. Daarom zoeken steden actief aansluiting bij de wereldmarkt. Waar dat voor de hand ligt, zoeken gemeenten de samenwerking met andere Europese regio’s.

Kennis over Europa
Het CDA vindt het belangrijk dat er voldoende Europese kennis aanwezig is bij gemeenten. Een ambtenaar die de weg weet in Europese regels en subsidies is nuttig, wat ook kan vanuit Walchers en/of Zeeuws perspectief.

De gemeente maakt gebruik van de mogelijkheden voor Europese steun bij regionale (natuur) subsidies, innovatiesubsidies en ondersteuning van het midden- en kleinbedrijf. Het stimuleren van de export is onderdeel van het economisch beleid.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.