21 januari 2017

De Westerscheldetunnel tolvrij, hoe zit het nu eigenlijk?

Iedereen wil toch een tolvrije tunnel?
Jazeker! Het blijft een vreemd gegeven dat alle delen van Nederland 'gratis' bereikbaar zijn, maar juist het mooie Zeeuws-Vlaanderen niet. Na jaren van lobby is er een tunnel aangelegd die een vaste verbinding vormt tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Zeeland. Dat had twee grote voordelen. Allereerst zijn we niet meer afhankelijk van de boot. Niet meer racen om op tijd te zijn, niet meer beperkt in wanneer de overtocht kan. En als tweede: waar we met een boot tot in eeuwigheid hadden moeten betalen, is er nu afgesproken dat na afbetaling van de tunnel geen tol meer betaald wordt.

Hoe lang moet er nog tol betaald worden?
Dat is afhankelijk van hoeveel inkomsten de tunnel geniet. Hoe meer auto's door de tunnel rijden, hoe eerder de tunnel tolvrij wordt. Dit zorgt tenslotte dat de tunnel meer oplevert (er wordt meer 'winst' gemaakt) en dat maakt dat er dan eerder gestopt kan worden met tolheffing. Volgens de tunnelwet mag dat tot uiterlijk 2033, maar hopelijk is de tunnel dus veel eerder tolvrij.

Is het een optie de tunnel nu tolvrij te krijgen?
Lastig. De provincie is eigenaar en heeft fors geld geleend waarmee de tunnel is aangelegd. Zie het als een lening bij het kopen van een huis. Dat moet dus afbetaald worden. Nu tolvrij zou betekenen dat er 500 miljoen op tafel moet komen. De provincie heeft dit niet. Het kabinet wil dat bedrag tot op heden ook niet op tafel leggen.

Kan het na de verkiezingen wel dan?
Ja, als partijen bereidt zijn om niet alleen te zeggen dat ze voor een tolvrije tunnel zijn én daar middelen aan koppelen, dan kan dat. Voorlopig heeft nog geen enkele partij dit gedaan! Ook PvdA en SP niet. Het is dus een belofte zonder geld. 500 miljoen is veel geld en partijen moeten afwegingen maken tussen geld voor zorg, onderwijs, defensie, enzovoorts.

Is 500 miljoen voor de tunnel dan wel de beste optie?
Dat is een goede vraag. Want, als er al zoveel geld beschikbaar zou komen, dan zou de afweging gemaakt kunnen worden of het niet beter is om bijvoorbeeld een spoorlijn tussen Terneuzen en Gent aan te leggen. Dat is een grote wens van het bedrijfsleven, die volgens berekeningen heel veel zal betekenen voor economische groei en werkgelegenheid op Zeeuws-Vlaanderen.

Zijn er andere mogelijkheden?
Ja, op verzoek van provinciale Staten is een aantal dingen onderzocht. In ieder geval is afgesproken dat de tarieven niet stijgen, dat er tolvrije dagen zijn en dat er veelgebruikerskorting is.

De inzet van het CDA is om die veelgebruikerskorting nog eens te bezien, zodat degene die er dagelijks gebruik van maken het minste last van hebben.

En hoe zit het met het BTW-verhaal?
Er speelt een discussie over de BTW van 21%. Onderzocht wordt of de tunnel rechtstreeks onder de provincie gehangen kan worden. Dan hoeft de BTW niet afgedragen te worden en dan zou dus of de prijs omlaag kunnen of de tunnel inderdaad eerder tolvrij kunnen. Dit vraagt een aanpassing van de tunnelwet. De belastingdienst moet daar mee akkoord gaan. Uit eerste contacten met het kabinet is hier nog geen positieve reactie op gekomen. Wat het CDA betreft moet dit bij een nieuw kabinet direct opnieuw bepleit worden. Dit kost het kabinet namelijk geen geld, maar levert voor Zeeland wel direct veel op.