06 februari 2017

CDA stelt schriftelijke vragen over relatieve vervoersarmoede bij MBO-studenten

Middelburg - 6 januari 2017 - Zeeuwse MBO-scholieren ondervinden steeds meer moeite om op tijd op school te komen. Het openbaar vervoer is hier de oorzaak van. Een probleem dat aangepakt moet worden, vindt het CDA.

Op de website van de PZC is op zondag 5 februari een artikel geplaatst over Zeeuwse MBO-scholieren die lastig op tijd op hun school kunnen komen. Het nieuwsartikel is geschreven naar aanleiding van een onderzoek door ZB|Planbureau over relatieve vervoersarmoede bij MBO-studenten en vrouwen van 60 jaar en ouder in Zeeland. ZB|Planbureau constateert onder andere dat studenten uit Zeeuws-Vlaanderen het vaakst te maken hebben met structurele vervoersproblemen en dat studenten met een structureel vervoersprobleem vaak niet weten of vervoer op afspraak mogelijk is in hun woonbuurt. Het CDA zal vragen het betreffende rapport ter behandeling te agenderen in de eerstvolgende commissie Economie op 17 februari.

Naar aanleiding van dit artikel heeft de CDA-fractie de volgende vragen:

1. Wil GS haar reactie op dit rapport voor 17 februari aan PS doen toekomen?
  2. Kan GS aangeven waarom het onderzoek alleen in Zeeland is uitgezet, terwijl een aantal knelpunten met betrekking tot vervoersarmoede bij Zeeuwse MBO-studenten ook in de grensstreek met Brabant en Zuid-Holland voordoen?
  3. Herkent GS deze knelpunten als nieuwe knelpunten, gezien er eerder klachten zijn gekomen uit het onderwijs?
  4. Uit het onderzoek blijkt dat MBO-studenten vaak onbekend zijn met mogelijkheden zoals vervoer op afstand en autodeelsystemen. Wat doet de provincie om deze kennis te vergroten en vindt GS het naar aanleiding van dit rapport noodzakelijk om hier zwaarder op in te zetten, zo ja, hoe?

Daarnaast heeft de CDA-fractie begrepen dat het bereikbaar zijn van opleidingen een steeds groter vraagstuk wordt in Zeeland. Zie onder andere het onlangs verschenen manifest[1] van het Zeeuws onderwijs. Daarom ook de volgende vraag:

"Is GS van mening dat het OV in de huidige vorm voldoet aan de eisen die de huidige maatschappij en verdeling van doelgroepen over de provincie aan modern OV stelt, zo niet, is GS dan bereid de discussie te openen voor het verkennen van een nieuwe benadering?"

Bron: PZC

[1] Het manifest ‘Een sterke Zeeuwse onderwijskolom in 2025’ beschrijft vier ambities: behoud en versterking onderwijsinfrastructuur, talentontwikkeling, van talentontwikkeling naar werk en excellent onderwijs.