26 januari 2017

Een rolstoelvriendelijk openbaar vervoer: CDA-Statenlid Maarten Janssens daagt gedeputeerde uit

Middelburg – 26 januari 2017 – CDA-Statenlid Maarten Janssens daagde gedeputeerde Harry van der Maas uit tot een dagelijkse kwestie voor velen: met een rolstoel het openbaar vervoer in. Na een bus- en treinrit door Vlissingen, Terneuzen en Middelburg, is Van der Maas van mening dat er verandering moet komen.

Op donderdag 26 januari nam de gedeputeerde de uitdaging van Janssens aan om een dag in een rolstoel met het openbaar vervoer te reizen. Van der Maas vertrok vanuit Vlissingen richting Middelburg, om daar over te stappen op de bus richting Terneuzen. Aan het eind van de dag is hij teruggereisd per trein.

Gedeputeerde Van der Maas is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Zeeland. Hij ondervond problemen tijdens zijn reis die aangepakt moeten worden. Zo zijn de hoogteverschillen tussen de opstapplaats en de bus te groot, wat een probleem is voor rolstoelgebruikers. Dit maakt het snel instappen lastig. Wanneer er per trein gereisd wordt, moet de NS vooraf geïnformeerd worden zodat zij de rijdplank meenemen. Het is anders niet mogelijk in te stappen. Is de rolstoelgebruiker eenmaal ingestapt, kan deze niet bij de andere passagiers in de coupe gaan zitten. “Ik maakte maar een korte treinreis van Goes naar Middelburg, maar ik kan me goed voorstellen dat het op een langere afstand best wel eenzaam kan voelen,” aldus Harry van der Maas.

Voor het hoogteverschil wordt al gezorgd. In december is besloten door Provinciale Staten dat er 1,2 miljoen euro vrijkomt om het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor personen met een handicap. Allereest zal er gewerkt worden aan de hoogteverschillen tussen de opstapplaatsen en de bussen. Van der Maas is van plan eerst de grotere problemen aanpakken, maar na de reis per rolstoel komen de kleinere obstakels ook zeker aan de beurt. Volgens CDA-Statenlid Janssens is dit een stap in de goede richting. Foto © Omroep Zeeland