10 februari 2017

CDA tevreden over kustvisie Provincie Zeeland

We wilden anders gaan samenwerken. Krachten bundelen. Luisteren naar de burgers. Hoe vaak is dat niet gezegd en hoe goed was het dat het als ambitie in het collegeprogramma terecht kwam.

Daarom, voorzitter: complimenten voor het college over de aanpak van de totstandkoming van deze kustvisie. Een product van de Zeeuwse kustgemeenten, overheden en belangengroeperingen samen.

Natuurlijk, deze eerste keer valt vast te verbeteren. We zijn blij met de toezegging dat er een evaluatie komt. We vernemen te zijner tijd graag welke verbeteringen het college in volgende visies (bijvoorbeeld de Oosterscheldevisie), die ook met meer partijen worden opgesteld, door wilt voeren.

Het afgelopen jaar zijn we als CDA-fractie regelmatig op georganiseerde bijeenkomsten geweest. Inhoudelijk hebben we al heel veel input kunnen leveren. We hebben ook de mening van heel veel anderen partijen gehoord. Wij komen tot geen andere conclusie dan dat al die inbreng uitstekend in deze visie is verwoord. Deze visie doet recht aan de drie centrale opgaven. In de visie staat duidelijk hoe we de kust de komende jaren willen beschermen en welke ontwikkelingen er wenselijk zijn, waarbij wordt ongezet op kwaliteit en niet op kwantiteit.

Het is dan zoals Henri Ford (die toch echt succes heeft gehad dankzij de open grenzen van Amerika) heeft gezegd: Samen komen is een begin. Dat is gebeurd in al die bijeenkomsten. Hij voegde er aan toe: Samen blijven is vooruitgang. Iedereen is aan tafel gebleven en is mee blijven doen. En zijn slotopmerking: samenwerken is succes.

Dat laatste collega's, moet nog wel een vervolg krijgen. Wij gaan dat als Staten laten zien bij het opstellen van het nieuwe omgevingsplan. Dat zal vanuit de verschillende politieke opvattingen nog best een discussie worden. Als CDA vinden we dat we daarin het samenwerken met al die partijen serieus moeten nemen en mee moeten laten wegen bij de opvattingen.

Tot slot: de discussie over het al dan niet bouwen aan de Veerse Dam. Wij steunen het college in de gedachte om dat nu in categorie vier te plaatsen. Natuurlijk, er is een verleden. Er zijn afspraken gemaakt. Lang geleden. Er zijn plannen gemaakt. Al dan niet passend binnen datgene wat ooit aan kaders is vastgesteld. Kaders die ook weer gebaseerd zijn op afspraken uit het verleden.

In de opinie van het CDA blijft het eerst aan de gemeenteraad van Noord-Beveland om een plan al dan niet in behandeling te nemen. Pas daarna komt het naar de provincie om beoordeeld worden. Dan zal blijken of het dan ingediende plan past binnen de kaders die gelden. Kaders, die overigens ook weer gebaseerd zijn op afspraken uit het verleden.