10 februari 2017

Maak van het vale paard Delta weer een werkend Zeeuws trekpaard!

Delta, ofwel het vale paard

De naam Delta, die gaan we missen. In de naam Delta zit veel: emotie, Zeeuws-eigen gevoel, werk voor Zeeland, hele gezinnen die Delta als werkgever hadden, en ja, simpelweg ook trots op een eigen Zeeuws bedrijf. Het Zeeuwse bedrijf Delta in onze Zeeuwse Delta. De naam gaat nu mee met de nieuwe koper Equité.

Een bedrijf als Delta moet natuurlijk gewoon renderen. Dat gebeurt nu niet meer, dus er moeten passende maatregelen genomen worden. Ons eens zo trotse paradepaardje is een sjofel vaal paard geworden.

We hebben er grote zorgen over. We zijn nu zo ver dat we de gezonde onderdelen  moeten verkopen. Daar kunnen we lang en breed over praten, maar het is gewoon de realiteit. Het is verstandig om zo nog te trachten de rest van het bedrijf te redden, indien mogelijk. Een vaal paard kan weer gezond worden. Daar moeten we nu op inzetten.

Ons nuchter Zeeuwse realisme maakt dat we de verkoop zo goed mogelijk willen doen, inclusief de verdere oplossing voor het bedrijf. We toetsen dit dus aan de aandeelhoudersstrategie en komen dan tot de conclusie dat het binnen de gegeven omstandigheden van dit moment de best haalbare keuze is omdat:

1. Equité een goede partij is die een goede prijs biedt,
  2. Er uitzicht is op werk voor de medewerkers, in Zeeland, met een aansturing vanuit Zeeland. Zie hier het nieuwe Zeeuwse Delta Realisme, werkgelegenheid en een goede prijs.

Binnen de gegeven omstandigheden is verkoop geen slechte optie. Engelsen zeggen met enig understatement: Not Too Bad. We gaan de huik naar de wind hangen. Wind hebben we genoeg in Zeeland.

Blijft over de koopsom van 488 miljoen. Het CDA vindt dat het bedrijf en vervolgens ook de aandeelhouders er nauwgezet op moeten toezien dat dit bedrag niet verdampt, maar daadwerkelijk bijdraagt aan de overleving: om het vale paard weer tot een goed Zeeuws werkpaard te maken. Dit bedrag dient tot redding van het bedrijf. Uiteraard weten we dat de randvoorwaarden van een aantrekkende energieprijs pas echt de oplossing kunnen bieden. Maar met een vernieuwde toezichtstructuur en met een nauwgezet toezicht op de nu aanwezige middelen, is dit de opdracht voor de aandeelhouders van ons: maak van het vale paard weer een werkend Zeeuws trekpaard.