10 februari 2017

CDA bekrachtigt gewijzigde brief over Thermphos aan BZK

Dank voor de aanpassing van de brief aan Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het was al een goede brief, maar met de aanpassingen zoals die in de Commissie Bestuur zijn aangereikt, is het een nog betere brief geworden.

Laten we hopen dat het ministerie gevoelig is voor goede brieven met een goede motivering:

Het probleem van Thermphos is zeer groot. Het is onjuist om de bevolking van Zeeland als enige te laten betalen voor de sanering/beveiliging van het terrein door de motorrijtuigenbelasting te verhogen.

Deze maanden hebben we veel gesproken over een prachtig gebouw in Zeeland: de Oostkerk. Dit gebouw is 350 jaar geleden gebouwd. Het was een moeizaam en langdurig proces: de aannemer ging dood, de financiën waren een probleem en er was veel te weinig geld. Toen is er voor gekozen om belasting op bier en wijn in te voeren om het gebouw mee te financieren. Dat leverde uiteindelijk een mooi gebouw op. We gaan toch niet 350 jaar later, niet voor het bouwen van iets moois, maar voor de afbraak van een verouderde fabriek, ditzelfde instrument gebruiken?

De historie van Thermphos is complex en de neergang en de daarmee gepaard gaande kosten zijn op geen enkele wijze te wijten aan de Zeeuwse bevolking, en zeker niet de Zeeuwse autobezitter. Het zou daarom ook onjuist zijn deze kosten via een verhoging van de MRB te laten dragen door deze bevolkingsgroep.

Wij wensen het ministerie volgens een oud Chinees spreekwoord (een beetje aangepast aan de moderne tijd) het volgende toe:

De wijsheid van de uil,
De zachtmoedigheid van de duif,
En de brede helikopterview van de adelaar.