05 maart 2019

Bezoek Hugo de Jonge aan Zaamslag: Meer Zaamslag maakt wereld beter

Maandag 4 maart - ZAAMSLAG - Met meer Zaamslag is de wereld een heel stuk beter af. Hij zei het niet, minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, maar hij bedoelde het wel zo. En het Zaamslag van de CDA-vice-premier moet dan gezien worden als een gemeenschap met sociale controle, een dorp dat veiligheid biedt aan jong en oud, een samenleving waar men elkaar zit staan. Dat is mooi en volgens De Jonge moet men in Zeeland en vooral In Zeeuws-Vlaanderen koesteren wat men heeft, want als men deze samenleving vergelijkt met bijvoorbeeld de Randstad, dan heeft dit gebied nog veel te wensen.

CDA-kroonprins De Jonge die op uitnodiging van CDA Zeeland en CDA Terneuzen een bezoekje bracht aan Zeeuws-Vlaanderen genoot zichtbaar van de bijeenkomst met oud-klasgenoten in het Podium in Zaamslag. De Jonge, zoon van een dominee, woonde van zijn zevende tot vijftiende levensjaar in Zaamslag. Hij doorliep de basisschool (Torenberg) en bezocht enkele jaren vervolgonderwijs.

Vaders brommertje

CDA-campagneleider Jaap Scheele had een dozijn oud-klasgenoten van De Jonge weten te strikken om met hem en het publiek wat jeugdherinneringen te delen. Dat was eigenlijk wel leuk, want de bewindsman was in zijn jonge jaren echt niet zo’n braaf broekje. Hij schoot met een bal ruiten van de kerk aan diggelen, reed op erg jonge leeftijd op vaders brommertje door het dorp, schoot rode besjes in hagelwitte vitrage en leerde stiekem roken. En zijn klasgenoten herinnerden zich een jongetje dat toen al verbaal erg rap was, maar ook een jongetje dat besefte dat je met een Hollandse tongval in Zaamslag er niet bijhoorde en dat aanpassen, Zeeuws leren, noodzaak was. Mooi was ook dat er tijdens de bijeenkomst nog oude filmbeelden van een schoolmusical vertoond konden worden waarin de jonge Hugo de Jonge (met steek) al een ministeriële pose wist aan te nemen.

De Jonge, uiteindelijk via-via in Rotterdam-Zuid terechtgekomen, had eigenlijk gedacht dat het gros van zijn oud-klasgenoten bij Dow aan de slag zouden zijn geraakt, maar dat bleek volledig anders te zijn uitgepakt. Mensen hadden erg verschillende beroepen gevonden van bakkershulp tot kinderpsychologe, van kapper tot accountant. Dat verbaasde hem wel. En ook dat Zaamslag als klein dorp de voorbije twintig jaar zijn neringdoenden had weten te behouden.

Versnippering

Na het retourtje jeugd brak het hoofdstukje politiek aan en ja, iedere oud-klasgenoot werkend in zorg, onderwijs of cultuur wilde dat de bewindsman extra geld beschikbaar stelde of althans een poging deed collega’s zover te krijgen. “Ik hoor dit wel eens vaker’, lachte hij.

Daarna, serieus, ging hij even in op zijn opmerking van een week geleden in AD over de doorgeschoten marktwerking in de zorg. “De situatie in Zeeuws-Vlaanderen, zo besef ik, is heel anders dan bijvoorbeeld in de Randstad waar met name de thuiszorg en wijkverpleging ontzettend versnipperd zijn. Dat werkt niet goed, zeker niet als we weten dat de vraag de komende jaren zal verdubbelen en moeite zullen hebben die thuiszorg te organiseren.”

Dat Zeeuws-Vlaanderen voor de thuiszorg en wijkverpleging grotendeels is aangewezen op Zorgsaam (op wat kleinere zorgaanbieders na) vond De Jonge voor de regio een voordeel. Ook al, omdat in tegenstelling tot in de Randstad, hier de organisatie van de specifieke zorg op orde is. “En met de vergrijzing, die hier in 2030 piekt en elders tien jaar later, kan Zeeuws-Vlaanderen nog een voorbeeld zijn voor andere streken”, aldus de bewindsman. De Jonge had zich eerder die dag bij Zorgsaam door verschillende professionals uit de zorg laten informeren over dit thema. De CDA-bijeenkomst in Zaamslag - met circa 120 bezoekers - werd afgesloten door de Zeeuws lijsttrekker Jo-Annes de Bat, die de minister bedankte voor zijn komst naar Zeeuws-Vlaanderen en zijn steun aan de campagne voor de Provinciale Statenverkiezing op 20 maart.