03 februari 2023

Sluiting snijgebieden en beperking snijperiodes is overtrokken reactie

Vrijdag 3 februari - MIDDELBURG - Het CDA heeft samen met de VVD, SGP, ProZeeland, Lijst Bosch, Partij voor Zeeland en  een motie over zeegroenten vandaag ingediend. In de motie wordt gepleit voor het behoud van de aloude Zeeuwse traditie. "Wat ‘n gedoe over 284 vergunningen om zeegroenten te snijden."

Voor het CDA en velen met ons staat vast dat deze enkele zeegroentesnijders geen schade berokkenen aan de natuur  (36 vogels op een bestand van 30.635 vogels is immers nihil). Sluiting van snijgebieden en beperking van snijperiodes is dan ook een overtrokken reactie van terreinbeherende organisaties. Om het verdwijnen van de aloude traditie van zeegroenten te voorkomen dienen we een motie in. Een motie die ik samen met collega’s van SGP en VVD heb opgesteld. Naast VVD en SGP wordt deze motie mede ingediend door:

• Pro Zeeland
  • Partij voor Zeeland
  • Lijst Bosch
  • 50+

Samengevat roepen we in deze motie GS op er voor te zorgen dat er alternatieve snijlocaties zijn - geschikt, aanvaardbaar en bereikbaar – voordat huidige snijlocaties worden gesloten.  (Bereikbaar houdt in dat bijvoorbeeld iemand uit Rilland niet naar Tholen moet om  zijn maaltje zeegroenten). Het aanpassen van de snijperiode, wat dus ook al geldt voor 2023, vinden we ongewenst. Maar eigenlijk zou deze motie helemaal niet nodig hoeven zijn. In de ogen van het CDA is het namelijk de morele plicht van terreinbeherende organisaties om de huidige snijgebieden en snij-periodes open te houden voor zeegroenten snijders. Terreinbeherende organisaties ontvangen gemeenschapsgeld om deze gebieden te beheren en dienen zich te realiseren dat een overgrote meerderheid van de Zeeuwen, wat ook zal blijken uit de stemming over deze motie, voor behoud van de aloude traditie van zeegroentensnijden is.

Wanneer de terreinbeherende organisaties de sluiting van gebieden en aanpassing van snij-periodes toch doorzetten dan zien wij het als onze morele plicht ons volledig in te zetten voor het behoud van deze aloude traditie. Dit alles voor een kleine groep mensen die leven van, voor en met de natuur. Voor echte natuurliefhebbers, voor de zeegroentensnijders. Om te beginnen, doen we dat met deze motie.

Motie zeegroenten

Constaterende dat:

• Het snijden van zeegroenten een Zeeuwse traditie is en vanuit het verleden al sterk gereguleerd is met een vergunningenstelsel;
  • Er 284 vergunningen per jaar worden verstrekt aan zeegroenten snijders die maximaal 1 kg per keer mogen snijden, terwijl dit voorheen 2,5 kg betrof;
  • De terrein beherende organisaties (TBO’s) besloten hebben om een aantal snijlocaties te sluiten per 2023/2024, op termijn bijna alle snijlocaties te sluiten en de snijperiode hebben ingeperkt;
  • Het besluit van Gedeputeerde Staten van 13 september 2022 de indruk wekt dat Gedeputeerde Staten de consequenties voor het sluiten van de snijlocaties en de aanpassing van de snijperiode zonder weerstand aanvaarden;
  • Er in 2023 geen alternatieve snijlocaties zijn voorzien en er geen zicht op is wanneer en waar alternatieve snijlocaties gereed zijn;

Overwegende dat:

• Een goede balans tussen voedselvoorziening, natuurbeleving en natuurwaarden/bescherming van belang is;
  • Het snijden van zeegroenten op de Zeeuwse schorren en slikken een aloude Zeeuwse traditie is die moet blijven bestaan;
  • De traditie van het zeegroenten snijden voor eigen gebruik, welke Zeeuwse inwoners al eeuwen doen, altijd in harmonie met de natuur heeft kunnen bestaan;
  • Het onwenselijk is dat er snijlocaties gesloten worden voordat er nieuwe snijlocaties zijn geopend;
  • Bureau Waardenburg een passende beoordeling heeft uitgevoerd die door velen anders wordt geïnterpreteerd.
  • Er op dit moment nog een nadere analyse van de passende beoordeling uitgevoerd wordt;
  • Dat het sluiten van snijlocaties en aanpassing van snijperiodes geen passende maatregel is gelet op de uitkomsten van het onderzoek;
  • Inwoners zeegroenten voor eigen gebruik moeten kunnen blijven snijden, in de “ juiste snij-periodes” in of in de buurt van de huidige snijgebieden;

Dragen het college van Gedeputeerde Staten op;

• Met zeegroenten snijders, gemeenten en terrein beherende organisaties te zoeken naar geschikte en aanvaardbare alternatieve snijlocaties (buitendijks);

• Zorg te dragen voor alternatieve snijlocaties (buitendijks) voor zeegroenten snijders die toegankelijk zijn vanaf het moment dat er een huidige locatie gesloten wordt;
  • Zolang er geen alternatieve locaties zijn het sluiten van snijlocaties en aanpassing van de snijperiodes in overleg met de terrein beherende organisaties te pauzeren;
  • Zorg te dragen voor alternatieve snijlocaties (buitendijks) waarbij de gronden in eigendom zijn of komen van de provincie Zeeland en de openstelling van de gebieden te verruimen (1 april t/m 31 augustus) inclusief de oude regel van 2,5 kg per keer;
  • Provinciale Staten ieder kwartaal te informeren over de voortgang.

En gaan over tot de orde van de dag.

Anton Geluk,           Danielle de Clerck,             Harold van de Velde,

CDA                           VVD                                       SGP

Robert Brunke,       Vincent Bosch,                    Francois Babijn,

ProZeeland              Lijst Bosch                           Partij voor Zeeland