03 november 2017

Oplossing Thermphos: eenvoud in het model, zwaar in uitvoering

Deze week is er ’s avonds op de markt in Middelburg het kunstproject 'Waterlicht' te zien, een project in het licht van Middelburg 800. Het is nog tot morgen te bewonderen. Het is een project van de internationaal bekende kunstenaar, designer en architect Daan Roosengaarde, waarbij golvende lijnen van licht – blauw LED-licht met rookgordijnen – de stad virtueel onder water zetten. Als je in het kunstwerk van licht wandelt, ervaar je fysiek het gevoel van onder de waterspiegel te zijn. Deze ervaring delen wij ook in de Thermphos-discussie tot nu toe. Dat laatste zeg ik er met nadruk bij.

Ik hoef hier niet de vele, vele bijeenkomsten in herinnering te brengen waarbij wij – Staten van Zeeland – keer op keer – slecht en slechter nieuws kregen. Dat voelde als onder water raken. Niet virtueel, maar bijna letterlijk fysiek. Daar lijkt nu verandering in te komen met het rapport Samsom. Het is een heftig rapport voor alle betrokkenen. Zwaar om te dragen. Eenvoud in het model, zwaar in de uitwerking.

Maar ondanks de grote financiële last die de provincie daarbij op zijn schouders krijgt – een rugzakje met zware stenen – zijn wij toch blij met het rapport Samsom. Eindelijk scharen ook andere partijen zich achter een oplossing. Eindelijk lijkt er een weg te zijn die tot een oplossing gaat leiden. Het rapport zelf is de eenvoud zelve, het grijpt niet terug op feiten, niet op juridische posities, niet op al eerder geïnvesteerde gelden, niet op bijdragen uit het verleden. Dat kun je jammer vinden, dat is het ook wel voor de provincie, maar we constateren ook dat resultaten uit het verleden niet hebben geleid tot winstverwachtingen nu. Het rapport lijkt op een geblinddoekte figuur met een weegschaal waarin exacte porties van een derde, een derde en een derde wordt afgewogen. Niet de gerechtigheid, maar wel de redelijkheid om een oplossing te bereiken.

Het CDA heeft – net als alle andere partijen in de Staten – eerder gezegd dat het probleem van Thermphos niet als een rotte appel in Zeeland mag blijven liggen en dat we dit milieuprobleem niet aan onze kinderen mogen doorgeven. Wij zijn nu zelf aan zet en het rapport Samsom helpt daarbij. Hoewel dit een zwaar advies is, zwaar in financiële last, is het voor ons ook zwaarwegend om tot een oplossing te komen. In onze optiek is dit een begaanbare weg. Soms moet je een moeilijke gang gaan, maar als hier licht gloort aan de uitgang dan moeten we dat doen.

We praten hier niet over de dekking, dat doen we volgende week. Maar voor ons is het goed om te zien dat niet de belasting voor de burgers omhoog gaat en dat niet de investeringsagenda leeggehaald wordt. Zeeland moet zich blijven ontwikkelen, dat heeft het rapport Balkenende zonneklaar duidelijk gemaakt.

Het CDA wil nog wel meegeven:

• Blijf inzetten op de betrokkenheid van Europa;
  • Blijf het Kabinet betrekken bij de gang naar Europa;
  • Benut de toezegging van Samsom dat hij zich daar ook hard voor maakt.

Als hiermee een definitieve oplossing in beeld is voor de sanering van Thermphos – als we hierdoor niet meer verdrinken in de financiële last alleen bij de provincie en weer boven water komen door de samenwerking van de drie partijen – dan moeten we mee op deze weg. Een nieuw ‘Waterlicht’. Dat is ons wat waard. Samen de lasten delen én samen de lusten delen. Dat is ten volle het advies van Samsom. En daartegen zegt het CDA ja.