28 februari 2023

Schriftelijke vragen rugstreeppad

Dinsdag 28 februari - MIDDELBURG - Eind vorige week berichtte de PZC dat de rechter heeft geoordeeld dat het werk aan de nieuwe kruising Tholen onterecht is stilgelegd vanwege de rugstreeppad en meteen mag worden hervat. Sterker nog de werkzaamheden hadden niet eens stilgelegd mogen worden.

Eerder die week meldde Omroep Zeeland dat ook de bouw van een appartementencomplex in Zierikzee is stilgelegd vanwege de rugstreeppad. Die wordt onder meer beschermd op basis van de Wet Natuurbescherming, staat op de Rode Lijst en heeft de status ‘gevoelig’. Op de bouwlocatie in Zierikzee zijn door de projectontwikkelaar twee onderzoeken gedaan, waarbij geen rugstreeppadden werden gevonden. De Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland geeft echter aan dat ‘niet met zekerheid kan worden gezegd dat er geen rugstreeppadden rondlopen in het gebied’ en dus is de bouw alsnog stil komen te liggen. Pas als de rugstreeppadden uit hun winterslaap zijn (circa half april) kan met zekerheid worden gesteld of het gebied paddenvrij is.

De CDA-Statenfractie vindt dit een vreemde gang van zaken. Wij vinden dat bouwprojecten door moeten kunnen gaan als – na onderzoek – op de bouwlocaties geen rugstreeppadden zijn gevonden.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten (GS):

1. Is GS bekend met de in de artikelen genoemde stilgelegde bouwprojecten?

2. Zijn er meer bouwprojecten in Zeeland die stil liggen vanwege de (bescherming van de) rugstreeppad?

3. Is het überhaupt mogelijk om tijdens de winterslaapperiode van de rugstreeppad aan te tonen dat zij niet in een gebied zijn? Zo ja, hoe moet je dat dan aantonen? Zo nee, betekent dit dan dat tijdens de winterslaapperiode van de rugstreeppad er nooit gebouwd kan worden op een locatie waar ooit een rugstreeppad is gevonden?

4. Is GS het met ons eens dat het onwenselijk is dat bouwprojecten in onze provincie stil komen te liggen alleen omdat er niet met zekerheid kan worden gezegd dat er geen rugstreeppadden rondlopen?

5. Hoe oordeelt GS over de vertraging en de hogere kosten die door het huidige beleid zijn ontstaan?

6. Welke gevolgen heeft de uitspraak van de rechter voor de provincie?

7. Leidt de uitspraak van de rechter over het onterecht stilleggen van de bouwwerkzaamheden bij de nieuwe kruising in Tholen tot een beleidswijziging van GS?