19 september 2016

Werkbezoek aan Delta Mossel/Delta Ostrea op 16 september 2016

Adriaan van de Plasse heette ons allen welkom bij Delta Mossel, als start van het werkbezoek van de CDA-Fractie in de gemeente Reimerswaal.

Adriaan gaf tijdens de rondgang in de mosselfabriek regelmatig een uitgebreide toelichting. Hij liet ons het gehele proces zien, hoe mosselen vers worden verwerkt tot eindproduct.

De mosselen worden hier rechtsreeks uit de Oosterschelde aangevoerd en verwerkt en verpakt tot het eind product wat in de winkels en restaurants ligt.

De mossel is een versproduct en ongeveer 60 – 70% komt van eigen bodem (Waddenzee/Oosterschelde), de rest komt uit het buitenland (voornamelijk Duits en Deens deel Waddenzee) vandaan.

Voor de kweek van de mosselen wordt een steeds groter aandeel mosselzaad ingevangen met de Mosselzaadinvanginstallaties (MZI’s), wat en veel grotere leveringszekerheid biedt dan het traditioneel vissen op de mosselzaadbanken.

Opgemerkt dient nog te worden dat ieder gebied zijn eigen smaak heeft. Daarom zal de echte Zeeuwse mossel minimaal een aantal weken in de Oosterschelde verblijven voordat deze wordt verwerkt.

Verder hebben we het restaurant “Zee Land Zilt”  in Yerseke bezocht , waar door de familie Van der Plassen in samenwerking met sterrenkok Edwin Vinke de Oesteracademie is gestart. In deze oesteracademie kunnen de studenten worden opgeleid tot “oesteroloog”, wat vergelijkbaar is met de titel vinoloog. Oesters hebben namelijk zelfs nog meer dan mosselen een verschillende smaak waarbij de kenner kan proeven waar de oester is opgegroeid en welk voedsel daar beschikbaar was. Natuurlijk hebben we vanuit Zee Land Zilt genoten van het prachtige uitzicht over de oesterputten aldaar, en hebben we daar de oesters en garnalencroquetjes geproefd welke door de chefkok, die zijn opleiding heeft genoten in het befaamde Interscaldis, voor ons werden klaargemaakt.

Onder het genot van een hapje en drankje hebben we met elkaar nog het een en ander over zowel de schaal- en schelpdiersector als de Reimerswaalse politiek met elkaar besproken.

Het was voor onze fractie een leerzame middag.