25 september 2017

De Bredabus moet blijven

Als je geen auto hebt zijn er in Zeeuws-Vlaanderen niet veel vervoersopties. Wanneer er aan de poten van het openbaar vervoer gezaagd wordt voelen Zeeuws-Vlaamse studenten, dagjesmensen en forenzen dat direct. De Bredabus (Lijn 19) is één van die belangrijke ov-voorzieningen. De buslijn van Hulst via Antwerpen naar Breda is een belangrijke verbinding met de rest van Nederland. Honderden studenten en tientallen dagjesmensen en forenzen gebruiken de bus om op hun plaats van bestemming te komen. Daarnaast hoort Lijn 19 bij onze regio. De ‘Bredabus’ is voor velen een cultureel begrip.

Vervoersbedrijf Connexxion is echter voornemens de buslijn weg te bezuinigen. Volgens hen is de Bredabus te duur, heeft hij te veel vertraging en zijn er genoeg andere alternatieven. Als CDA-Terneuzen maken wij ons zorgen over het verdwijnen van deze voorziening. Voor veel Zeeuws-Vlamingen is er namelijk geen alternatief. Het verdwijnen van Lijn 19 heeft directe gevolgen voor vele reizigers. Studenten verliezen letterlijk hun verbinding met Zeeuws-Vlaanderen. Ze trekken weg en daardoor wordt de krimp versterkt. Daarnaast wordt het minder aantrekkelijk om in onze regio te wonen als je een baan in Antwerpen hebt en wordt het voor Zeeuws-Vlamingen moeilijker om bij hun werk in Antwerpen of Brabant te komen.

Net als voorgaande jaren is het CDA-Terneuzen in actie gekomen voor het behoud van de Bredabus. Via schriftelijke vragen heeft het CDA de wethouder opgeroepen druk te zetten op Connexxion. Aan die oproep is gelukkig gehoor gegeven. Samen met de gemeenten Hulst en de provincie Zeeland zoekt de gemeente Terneuzen nu naar een oplossing voor de Bredabus. Dit alles is in gang gezet door onze vragen. Als CDA-fractie blijven we de ontwikkeling rond Lijn 19 kritisch volgen. Eén ding staat voor ons vast. De Bredabus moet blijven!