03 juni 2017

Markt Terneuzen wordt huiskamer.

De kogel is door de kerk. De gemeenteraad in Terneuzen is unaniem akkoord met de herinrichting van de Markt. Deze wordt na de kermis in september omgevormd tot 'huiskamer': een plaats waar het goed vertoeven is. "Het gaat om beleving", zegt wethouder Jack Begijn. Vanuit zijn portefeuilles Citymarketing en Midden & Kleinbedrijf is hij een belangrijk trekker van dit project.

De Markt wordt voorzien van verplaatsbare, robuuste bomenbakken, zitjes, een visuele loopbrug, fonteinen voor kinderen en speeltoestellen. De terrassen worden herschikt. "Kortom een aantrekkelijke verblijfplaats zonder verkeer. Omdat de objecten verplaatsbaar zijn, kunnen de grote evenementen gewoon doorgaan."

Mogelijk komt er op de Markt ook de mogelijkheid voor overkapping. Jack Begijn: "Een haalbaarheidsonderzoek moet uitwijzen wat de mogelijkheden zijn. Met de overkapping wordt Terneuzen uniek in de regio."

Architect Koen van Velsen, die het auteursrecht heeft op de Markt, is akkoord met de herinrichting. " We hebben de heer Van Velsen uitvoerig gesproken. Hij complimenteerde ons zelfs met het feit dat wij zijn ontwerp van de Markt 20 jaar ongemoeid hebben gelaten. Hij vindt het logisch dat de inrichting door de tijd aangepast moet worden. Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid voor mensen die moeilijk ter been zijn of een beperking hebben."