Door: Jack Begijn

“Zet niet in het verkiezingsprogramma dat jullie de voorzieningen in de kernen overeind zullen houden”, zegt John Spuesens (68) waarschuwend, “want dat kun je niet waarmaken.” Philippinenaar Spuesens is realist en weet dat zo’n belofte verkiezingsretoriek is.

Voorzieningen onder druk
“Het is een mooie gedachte en een nog mooier streven, maar de werkelijkheid leert anders. Ik heb hier al zoveel zien afkalven. De voorzieningen in de kernen staan onder druk. Je weet dat je niet alles overeind kunt houden. We zullen er niet aan ontkomen om voorzieningen met andere kernen te delen.”

Naar voorbeelden hoeft de voorzitter van de dorpsraad niet te zoeken. “Het bankgebouw is een paar jaar geleden gesloten en per 1 januari verdwijnt ook de pinautomaat uit het dorp. Voor het behoud van de pinautomaat hebben we ons als dorpsraad hard gemaakt, maar het mocht niet baten. Bij de Rabobank tellen de cijfers en gaat het om winst. Misschien hadden we meer druk uit kunnen oefenen als er meer mensen op de bijeenkomst afgekomen waren. Met honderd man sta je sterker dan met de aanwezige dertig mensen.”

Openbaar vervoer
John Spuesens ziet ook de toekomst van het openbaar vervoer in Philippine met angst en beven tegemoet. “Maar we zijn nog wel in gesprek. Het is echter erg onzeker of we de lijndiensten overeind kunnen houden. Waarschijnlijk zal het uitdraaien op de inzet van taxibussen om de mensen naar netwerkknooppunten te brengen en vanaf daar dan over te stappen op de reguliere lijndiensten.”

Het afblazen van WoZoCo, het woonzorgcentrum waarin ouderen uit Philippine hun oude dag kunnen doorbrengen, noemt hij als een ander voorbeeld.

“Gelukkig hebben we nog een mooi gemeenschapscentrum, De Kaaie. De bar en keuken zijn schitterend. De akoestiek kan beter, daar moet nog aan gewerkt worden. De Kaaie wordt steeds vaker gebruikt door clubs en verenigingen.”

Voorzitter dorpsraad
Na het overlijden van dorpsraadvoorzitter Hennie van Straaten, een jaar geleden, hanteert John Spuesens de voorzittershamer van de dorpsraad. “Veel mensen denken dat wij als dorpsraad makkelijk alles kunnen regelen met de gemeente. Maar dat is een misverstand. Wij besturen niet. Wel zetten we zaken in gang en proberen die te begeleiden naar succes. We moeten beseffen dat we te maken hebben met een participatiesamenleving. Inwoners moeten ook zelf met oplossingen komen.”

Naast dorpsraadvoorzitter is John Spuesens vervangend voorzitter van de activiteitencommissie. Aan Z levert de professionele krachten en is subsidieverstrekker. De activiteitencommissie draagt de vrijwilligers aan. “De activiteiten die we organiseren zijn voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten, koersbal, biljarten, themamiddagen en dagreizen. We streven naar een gevarieerd aanbod.”

Wielercomité en voetbal
John Spuesens is een verenigingsman in hart en nieren. In het verleden was hij 25 jaar lang voorzitter van het Wielercomité Philippine en dertien jaar voorzitter van de plaatselijke voetbalclub. Met goedkeuring van zijn vrouw Florida. “Als die er niet achter zou staan, kon ik dit allemaal niet doen. Zij is zelf ook vrijwilligster. Vooral op voetbalgebied is Florida erg fanatiek. We missen zelden een thuiswedstrijd van vv Philippine, dat nu uitkomt in de derde klasse van het zondagvoetbal. Ze doen het als promovendus boven verwachting goed. Trouwens: sport in het algemeen is hier in huis erg in trek. Op tv is de sportzender voor ons het meest gekozen kanaal.”