Door: Jos van Ginneken

We hebben twee heerlijke zomermaanden achter de rug, dus er kon volop buiten gespeeld worden. Eén van de bekendste speelplekken in Terneuzen is natuurlijk het Oranjekwartier. Naast een basisschool en middenin een woonwijk is het dé plek om van het heerlijke weer te genieten.

De speeltuin is de laatste jaren flink gegroeid en “we zijn nog niet klaar”, vertelt Ronald Roelands. Hij is de voorzitter van het bestuur van de speeltuin. Op het moment wordt de speeltuin gerund door 77 vrijwilligers en geen enkele betaalde kracht. “Dat moeten we ook niet willen”, legt Ronald uit. “Als je wilt dat het echt van de mensen wordt, dan moet het vrijwillig gebeuren. Buiten dat zijn de vrijwilligers super gemotiveerd. De meesten helpen al een heel lange tijd mee in de speeltuin, sommigen al bijna 30 jaar. Zij hebben allerlei taken.”

Sommigen ‘’spelen’’ winkeltje met de kinderen. Die komen dan blij aanrennen met 50 cent om snoep van te kopen, anderen onderhouden de speeltuin en de speeltoestellen en weer anderen organiseren allerlei activiteiten. Van een barbecue tot een rommelmarkt, van alles. Iets dat jaarlijks terugkomt, is de thematocht. Ieder jaar wordt er een thema gekozen. Dat kan heel licht zijn, zoals tekenfilmhelden Phineas en Ferb. Aan de andere kant ook zwaardere onderwerpen, zoals Ghana en hoe het leven daar is.

Gemotiveerd vertelt Ronald verder. “Oranjekwartier is meer dan een speeltuin. Het idee dat er achter zit, is het volgende: ‘de speeltuin moet open zijn voor iedereen, alle kinderen moeten er kunnen spelen’. Daarom kan er zo veel. Het enige wat je moet betalen is de entree van 80 cent en als je dan je eigen chipjes of fris mee wilt nemen, kan dat gewoon. Als je hier wat te eten en drinken koopt, steun je de speeltuin. Ook is het Oranjekwartier één van de zeven speeltuinen in Nederland die door de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind is aangewezen als toegankelijk voor gehandicapte kinderen. Het gras wordt voor hen goed kort gehouden en er zijn extra steunhekjes en aanpassingen aan de speeltoestellen.”

Wanneer de speeltuin voor iedereen toegankelijk is, komen ook mensen uit alle lagen van de bevolking hier naartoe. Kinderen spelen met elkaar; of je speelkameraad nu zwart, blank, Aziatisch, gehandicapt, rijk of arm is. Ook draagt de speeltuin bij aan meer verbondenheid in de wijk. Op de barbecue ontmoeten buurtbewoners elkaar en nadat de kinderen elkaar in de speeltuin tegen zijn gekomen, gaan ze ook weer bij de ander thuis spelen. Zo komen mensen met elkaar in contact. Door het goede contact met de wijk kan ook bepaald worden wat er voor welke diensten gevraagd kan worden.

Het is mooi om te zien dat zoveel mensen zich inzetten voor hun wijk en leefomgeving. “Maar”, zegt Ronald, “om de speeltuin nog beter te maken, zijn meer vrijwilligers altijd welkom”. Dus bij dezen: als u het Oranjekwartier wilt helpen, neem dan via [email protected] contact op met Ronald Roelands!