27 mei 2020

Haven van Veere kan weer jaren vooruit

De renovatie van de gemetselde kademuren en de houten vloedpalen van de stadshaven van Veere is woensdag afgerond. De kademuren kunnen er weer veertig jaar tegenaan. De oude vloedpalen zijn ook hersteld of vervangen. Door de muren en vloedpalen te renoveren blijft de historische uitstraling van de haven behouden, aldus de gemeente.

Het werk is uitgevoerd in de afgelopen twee winterperiodes om de overlast voor de schepen in de haven te beperken. Tijdens de eerste fase, in de winter van 2018-2019 werd het deel van de haven achter de brug, de Spuikom, aangepakt). De waterstand werd verlaagd om de gehele muur te kunnen restaureren en de vloedpalen tot onder de waterlijn te kunnen vernieuwen.

Vloedpalen doorgerot

Afgelopen winter werd de tweede fase uitgevoerd, vanaf de brug tot aan het pleintje voor het gebouw van de jachtclub. Hier werd slechts plaatselijk de waterstand verlaagd, omdat over een groot gedeelte de onderkant van de muur boven de waterlijn staat. Daar is het metsel- en voegwerk grotendeels vanaf pontons uitgevoerd.

Tijdens dat werk bleek dat zeer veel vloedpalen op de waterlijn doorgerot waren. Ze zijn afgezaagd tot op het gezonde hout en polymeerchemisch opgelengd. Dat houdt in dat er met behulp van glasvezelstaven en epoxyhars een verbinding wordt gemaakt tussen oud en nieuw hout.

BRON PZC