Alles over de verkiezingen vindt u hier!

Deze verkiezingen gaan over het Nederland waar we met elkaar willen leven, wonen en werken. Over de toekomst van ons land en onze plek in Europa en de wereld. Over de grote keuzes van deze tijd. De opgave om het land uit de crisis te leiden is enorm, maar biedt ook kansen op een beter Nederland.

Dit is onze visie op een beter Nederland.

Donderdag 18 februari - ZEEUWS-VLAANDEREN - Tijdens het gesprek met Sentina van Hal, directrice van basisschool Sint Josef te Eede, heeft Patricia van de Vijver gesproken over de effecten van een grensregio op een kleine school. De school in Eede heeft ongeveer 30 leerlingen, terwijl er ongeveer 85 jongeren tot 12 jaar in de kern wonen. Heel wat ouders brengen hun kinderen naar België voor de opvang of de basisschool. De bus die iedere dag door de kern rijdt, om de jongeren naar de scholen in België te brengen, bevorderd dit alleen maar.

Mede door de Zeeuw-Vlaanderen wet kunnen de scholen en de kinderopvang eenvoudig schuiven met financiële middelen. Hierdoor zijn er in Zeeuws-Vlaanderen, in verschillenden scholen aan de grens, startgroepen opgericht. Kinderen kunnen een aantal dagdelen gratis naar de kinderopvang. Dit heeft zeker effect op het aantal leerlingen op de school, maar toch merk je dat de financiële prikkel van de goedkope kinderopvang in België aantrekkelijk blijft voor ouders.

Het behoud van kleine scholen in alle kernen heeft zeker effect op de leefbaarheid van de kern. Ondanks dat het een kleine school is, zijn ze zeer betrokken met de dorpsraad en de sportverenigingen. Er worden samen activiteiten georganiseerd en ook in de vrije tijd komen de kinderen elkaar vaak tegen, bijvoorbeeld tijdens het buitenspelen. Ook hebben we het gehad over de effecten van corona op de jongeren en hoe de leerkrachten hun uiterste best doen om de goede zorg en aandacht te geven die ze altijd al hebben geboden, ook tijdens de lock-down.

Woensdag 17 februari - ZEELAND - Samen met collega Jaco Geurts heeft Joba van den Berg Kamervragen gesteld over het ontpolderen in Zeeland.

De beantwoording is binnengekomen op 17 februari 2021. Hierbij beantwoord ik de vragen van de leden Van den Berg en Geurts (beiden CDA) over de berichten 'Polders tijdelijk onder water om Zeeland veilig te houden' en 'Ontpolderen is niet dé oplossing' in de Provinciale Zeeuwse Courant van 25 januari 2021.

Woensdag 10 februari - DEN HAAG / WEST-ZEEUWS-VLAANDEREN - Kamerlid Joba van den Berg heeft Kamervragen gesteld over het West-Zeeuws-Vlaamse horecapact.

"De horeca moet voor Pasen de deuren weer openen, anders is het economisch leed niet te overzien. Voorkomen moet worden dat winkels al open mogen en de horeca nog weken moet wachten. Een West-Zeeuws-Vlaams pact van horeca-ondernemers en winkeliers gaat die boodschap overbrengen aan kabinetsleden en Kamerleden," stelde de PZC op 8 februari.

Staartlijstkandidaten

24. Roderik Bin

25. Denis Steijaert

26. Rinus van 't Westeinde

Volg Joba van den Berg op Twitter!