Vraag jij jezelf af of het raadslidmaatschap iets voor jou is? Daar kom je maar op één manier achter. Doe de onderstaande Ben-ik-geschikt-als-raadslid?-test en wij voorzien jou van een geheel vrijblijvend advies!

Wil je meteen weten welke taken je als raadslid hebt en hoe je raadslid wordt? Klik dan hier en krijg meteen meer informatie.

1. Ben je nieuwsgierig?
    2. Praat je weleens met je buren?
    3. Raak je wel eens in gesprek met mensen die je niet kent?
    4. Heb je een mening over dingen in je buurt?
    5. Ben je het eens met deze stelling: Mijn mening is per definitie de beste en daarmee de absolute waarheid
    6. Lees je wel eens artikelen/ documenten die langer zijn dan een gemiddeld facebookbericht?
    7. Hoeveel tijd zou je in het raadslidmaatschap kunnen steken?
    8. Vul aan: van vergaderen krijg ik..
    9. Ik scoor tot nu toe best aardig, maar ik twijfel toch nog: kan ik eigenlijk wel? Zitten ze bij het CDA wel op mij te wachten?
    10. Die raadsvergoeding en dat eventuele wachtgeld

1. Ben je nieuwsgierig?
  2. Als raadslid moet je een mening vormen over allerlei verschillende onderwerpen die spelen in je gemeente. Je verdiepen in iets nieuws kan je dan maar beter leuk vinden.

3. Praat je weleens met je buren?
  4. Betrokkenheid bij je buurt is het beste begin van het raadslidmaatschap.

5. Raak je wel eens in gesprek met mensen die je niet kent?
  6. Als politicus spreek je veel mensen. Niet alleen in de campagne, maar vooral ook daarna. Bewoners, ondernemers, petitie-indieners, klagers, adviseurs, experts, wethouders, collega-raadsleden enz enz. Als je de papieren stukken tot leven brengt door contact te zoeken, wordt het raadswerk leuker (en beter!).

7. Heb je een mening over dingen in je buurt?
  8. De beste drijfveer om politicus te worden is omdat je iets wilt verbeteren. Hoe klein ook.

9. Ben je het eens met deze stelling: Mijn mening is per definitie de beste en daarmee de absolute waarheid
  10. Soms moet je je rug recht houden, maar je zult sowieso altijd moeten blijven luisteren naar de mening van anderen of je verdiepen in nieuwe feiten. En compromissen moeten kunnen sluiten.

11. Lees je wel eens artikelen/ documenten die langer zijn dan een gemiddeld facebookbericht?
  12. Het vergt wel wat leeswerk, raadslid zijn… Dat kan je uiteraard slim en efficiënt doen, maar je kan er niet helemaal onderuit komen. De kranten en social media bijhouden hoort daar ook bij.

13. Hoeveel tijd zou je in het raadslidmaatschap kunnen steken?
  14. Het kost uiteraard tijd, zo’n raadslidmaatschap. Maar het is wel zo ontworpen dat je het naast een baan/ vrijwilligerswerk en/of gezin kan doen. Zo blijft je ook in de maatschappij staan en wordt politicus zijn geen doel op zich. En als het nu niet uitkomt, kan je ook eerst onverkiesbaar op een lijst staan. En alvast wat ervaring opdoen voor over een paar jaar, als het wel uitkomt.

15. Vul aan: van vergaderen krijg ik..
  16. Vergaderen, daar ontkom je niet aan als raadslid. Maar je bent er wel zelf bij hoe effectief zo’n vergadering of debat is. En als het goed is, is vergaderen niet het enige dat je doet: contacten met bewoners, werkbezoeken en gewoon om je heen kijken in je gemeente is minstens zo belangrijk.

17. Ik scoor tot nu toe best aardig, maar ik twijfel toch nog: kan ik eigenlijk wel? Zitten ze bij het CDA wel op mij te wachten?
  18. Het is belangrijk dat de gemeenteraad een afspiegeling is van de maatschappij. Dus het maakt niet uit welke wijk je komt, wie je ouders zijn, waar je wieg stond, hoe oud je bent, op welke school je zat, wat voor werk je doet of van wie je houdt. Het maakt wel uit of je integer bent, en gemotiveerd! Daar zullen we in de selectieprocedure nog op terug komen.

19. Die raadsvergoeding en dat eventuele wachtgeld
  20. Loon naar werken, dat geldt ook voor raadsleden. Wij zoeken geen mensen die het puur doen voor het geld. Maar we verwachten wel dat je het serieus en naar beste kunnen doet. En daar mag dan wat tegenover staan, omdat je regelmatig vrij moet nemen van je werk of je moet stoppen met je lucratieve handel via marktplaats.

Je hebt van de 50 punten gehaald

0-19 punten: Het verbaast ons al als je dit nog leest, want waarschijnlijk ben je al lang afgehaakt. Maatschappelijke betrokkenheid is niks voor jou, laat staan dat je invreet in een dossier. Kortom: maximaliseer je databundel, verleng je abonnementen op Netflix, HBO en PatheThuis en de mazzel. Doe ons wel één lol: ga in ieder geval stemmen op 21 maart 2018.

20-40 punten: Jij staat weloverwogen en misschien zelfs wel nuchter in het leven. Maar als je echt onrecht ziet, kan je ook heel vasthoudend zijn. Wij maken graag kennis met je, want je bent wat ons betreft geslaagd voor de test. En precies op tijd voor de selectieprocedure bij je lokale afdeling. Laat hier je naam, email en woonplaats achter, dan nemen we contact met je op. Gewoon ter kennismaking en oriëntatie. Je zit dan nog nergens aan vast. Maar je hebt wel de belangrijkste stap gezet om te starten met een politieke carrière: je interesse bekend maken!

Ik meld me aan

40 punten of meer: Jij gaat er helemaal voor. Good for you, maar wat ons betreft is het beter als je een eigen partij opricht, want jij neemt het allemaal iets te serieus. Wij zoeken meer een teamspeler..