Denk niet dat een ander het beter kan. We zoeken juist jou, dus kom op en doe mee!

Wij zijn ervan overtuigd dat de politiek een goede afspiegeling van de samenleving dient te zijn én dat een evenredige man/vrouw verdeling bijdraagt aan een beter bestuur. Deelname van vrouwen aan de politiek zorgt voor een andere invalshoek.

Waarom zou ik de politiek in gaan?

Draag je steentje bij

Door actief te worden in de politiek sta je niet aan de zijlijn maar doe je mee. Je draagt actief een steentje bij en neemt besluiten die niet alleen jezelf maar ook jouw omgeving aangaan. Hier ben je in staat om gewenste veranderingen door te voeren en verschillende belangen te behartigen. Op die manier kan je een wezenlijke bijdrage leveren aan de samenleving en werk je aan een beter Nederland. Dat wil jij toch ook?

Denk daarbij niet dat een ander het beter kan, maar word zelf actief!

Politiek is vaak een mannenwereld. Dit moet en kan anders. Deelname van vrouwen aan het openbaar bestuur zorgt voor een andere invalshoek, een andere kijk op zaken en voorkomt het ontstaan van een homogene groep (mannen in dit geval). Het gaat daarbij uiteindelijk om kwaliteit, maar die hebben vrouwen ook.

Leer nieuwe mensen kennen

In de politiek spreek je veel mensen. Niet alleen in campagnetijd, maar vooral ook daarna. Bewoners, ondernemers, petitie-indieners, klagers, adviseurs, experts, wethouders, collega-raadsleden, enz. Als je de papieren stukken tot leven brengt door contact te zoeken, wordt het raadswerk beter (en zeker ook leuker)!

Ontwikkel jezelf

Politiek actief worden biedt een mooie mogelijkheid om jezelf op allerlei terreinen verder te ontwikkelen. Altijd al jouw debat-skills willen verbeteren? Je horizon willen verbreden? Of meer leren over wat zich afspeelt in jouw gemeente? Dit is je kans! Daarnaast bieden we vanuit het landelijke partijbureau allerlei interessante cursussen aan. Klik hier voor meer informatie over deze opleidingen.

Je krijgt er veel voor terug

Afgezien van dat het goed is om jezelf in te zetten voor jouw omgeving, krijg je er ook veel voor terug. Zo leer je veel nieuwe mensen kennen en bouw je aan een handig netwerk, ontvang je veel waardering voor de dingen die je doet en levert het plezier op.

Het CDA is een brede volkspartij. Daarom hechten wij veel waarde aan diversiteit. Daarbij vinden wij het met name belangrijk dat onze mensen authentiek en betrokken zijn. Ieder met een eigen achtergrond en talenten,  maar bereid om een bijdrage te leveren aan onze samenleving.

Vul het onderstaande formulier in en we nemen (vrijblijvend) contact met jou op om te kijken naar hoe wij jou kunnen helpen om politiek actief te worden!

Politiek actief worden

Persoonsgegevens
Vul de onderstaande velden in en druk op ´verzend´.
Ik meld me aan*
Geslacht*

* Verplicht veld

Eerste stap in de politiek

Aanmelden als raadslid

Ben jij betrokken bij jouw omgeving? En sta jij weloverwogen en misschien zelfs wel nuchter in het leven? Maar kun je zodra dat nodig is, bijvoorbeeld bij onrecht, weer juist heel vasthoudend zijn? Dan zoeken wij jou!

Want in maart 2018 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats en het CDA zoekt raadsleden. Klik hier voor meer informatie en de mogelijkheid om jezelf aan te melden.

Meld je aan voor een oriënterend gesprek

Binnen de politiek (én het CDA) zijn er tal van mogelijkheden om actief te worden. Welke stap het beste past bij jouw wensen, persoonlijkheid en tijdsinvestering? Daar komen we het beste achter door een oriënterend gesprek met jou aan te gaan. We helpen graag bij het maken van een goede keuze.

Bovenaan deze website kan jij jouw gegevens achterlaten en nemen we contact met jou op om een afspraak in te plannen. Dit is geheel vrijblijvend!

Actief worden in mijn lokale afdeling

Enthousiaste, politieke dieren zijn altijd welkom bij een lokale CDA-afdeling! Wij gaan daarbij uit van vier rollen die je als CDA'er binnen jouw afdeling kan vervullen. Klik op de onderstaande namen om meer te lezen:

1. Bouwer
2. Bezieler
3. Bestuurder
4. Volksvertegenwoordiger

Geen idee welke rol jou het beste past? Doe de zelfselectiescan!

Veelgestelde vragen

Is het te combineren met andere (privé-) werkzaamheden?

Jazeker, veel taken in de politiek zijn deeltijd en flexibel in te vullen. Dit zorgt ervoor dat je jouw werk als bijvoorbeeld raadslid, bestuurslid of campagne-medewerker prima te combineren is met andere werkzaamheden.

Heb je nog een overige vraag?

Laat het ons vooral weten, we helpen je graag verder. Klik hier om een mail te sturen.