Buurtvaders én moeders in de Schilderswijk

Ismet Bingöl is van Turkse afkomst en woont al meer dan 40 jaar in de Schilderswijk in Den Haag. Zijn familie kwam in de jaren ‘70 naar Nederland en Ismet is al vanaf zijn jeugd betrokken bij het reilen en zeilen in de Schilderswijk: niet de gemakkelijkste buurt. Hij heeft er een bakkerij en is inmiddels aanspreekpunt voor vele buurtgenoten.

De paraplu
Ismet is sinds maart 2019 raadslid voor het CDA in Den Haag. Voor de Schilderswijk is hij sinds de oprichting in 2004 voorzitter van de bewonerscommissie ‘De Paraplu’. Doordat hij de  Nederlandse taal heel snel machtig was kon hij wijkgenoten helpen met allerlei zaken, zoals het invullen van formulieren. Zo voelde hij zich al snel betrokken bij integratie. In een wijk met rond 130 verschillende nationaliteiten bleek die ondersteuning zeer welkom.

‘Vanuit mijn geloof, ik ben Moslim, heb ik meegekregen altijd met respect met mensen om te gaan en te proberen in positieve zin iets bij te dragen aan de maatschappij. Die creëren we met z’n allen. Je kunt niet aan de zijlijn gaan staan.’

We creëren de maatschappij met z'n allen. Je kunt niet aan de zijlijn gaan staan.

Nachtpreventie
Hij zette zich in voor nachtpreventie. ‘In de jaren ‘90 was de criminaliteit in deze wijk op z’n hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt. We begonnen met 5 of 6 man s’avonds en s’nachts door de wijken te lopen en groeiden uit tot een organisatie van 30 á 40 mensen. Heel simpel: is de deur dicht? Zien we verdachte personen? Staat het raam of de autodeur nog open? Het sloeg aan. Toenmalig burgemeester van Den Haag Wim Deetman is zelfs verschillende keren met ons meegegaan.’ Het initiatief bleek de voorloper van de buurtpreventieteams zoals we die nu kennen. Nog steeds loopt er twee keer per week, op maandag en donderdag na acht uur s’avonds, een groep door de wijk.

Buurtvaders- en moeders
Uit de nachtpreventie ontstonden de ‘buurtvaders’. ‘De buurtvaders zijn mensen in de wijk die zich verantwoordelijk voelen en graag een steentje bijdragen. Bij veel jongeren van niet-Nederlandse achtergrond in onze wijk roept het weerstand op als ze aangesproken worden door iemand in een uniform. Dan voelen ze zich direct verdachte. Niet wanneer je buurman of je oom uit de buurt dat doet. Zij kennen de cultuur.’

Het buurtvaders project is een treffend voorbeeld van hoe Surinaamse, Marokkaanse, Turkse, maar ook autochtone Nederlanders met elkaar samenwerken, zij aan zij, om de buurt veiliger, maar ook leefbaarder te maken. ‘We ruimen bijvoorbeeld ook zwerfafval op.’ Zij werken inmiddels nauw samen met de buurthuizen, bewonersorganisaties wijkmanagers en de wijkagenten. Inmiddels zijn er ook buurtmoeders, die zich weer meer met vrouwen bezighouden. ‘In bepaalde culturen komen vrouwen zelden buiten. We proberen ze uit hun schulp te trekken.’

Laten we naast integratie ook praten over acceptatie.

Zij aan zij: Schilderswijkfestival
Ismet noemt het Schilderswijkfestival dat jaarlijks door alle inwoners georganiseerd wordt als mooi voorbeeld van hoe al die verschillende culturen inmiddels samenkomen. ‘De bewoners bedenken het thema en er is muziek, dans en sport uit alle culturen.’

Hij kwam bij het CDA terecht omdat hij zich herkende in het respect voor elkaar, voor elkaars religies, gerechtigheid en opkomen voor de zwakkeren. ‘De Islam en het christendom hebben wat dat betreft meer overeenkomsten dan verschillen. Toch wordt er in het debat, zowel in de media als door de politiek, vooral gesproken over integratie. We moeten het ook hebben over acceptatie. Niet iedereen voelt zich nog welkom, terwijl niemand van hen tegen de maatschappij is. Laten we daar werk van maken. Zij aan zij.’