01 februari 2017

Blog: Spreekt ons CDA-hart of spreekt het CDA hard?

Een overdenking in verkiezingstijd
door Statenlid Paul Rijken

De boodschap van een beter moraal is mij, net als vele CDA’ers uit het hart gegrepen. Maar hoe zetten we die boodschap kracht bij? Met harde woorden of met goede daden?

Ik zie op dit moment politici bekvechten en zich haasten om te vertellen wie het meeste moraal heeft. CDA’ers zijn overal actief in het hart van de samenleving. Maar goede daden sneeuwen onder zodra er harde woorden vallen om de erkenning daarvoor op te eisen.

De boodschap van een beter moraal is geweldig, mits je daarbij jezelf een spiegel voorhoudt. Wat zegt het over jezelf, als je naar de ander wijst en beweert dat het hem/haar aan moraal ontbreekt? Zoals een gedichtje zegt: Oordeel niet over een ander, maar blijf je eigen waarden trouw. Want het zegt niets over die persoon, maar heel veel over jou.

Ik denk dat we moraal niet moeten prediken, maar moeten dóen. In alle bescheidenheid. Voelen we ons niet voldoende gezien? Dan geloof ik dat we niet harder moeten praten, maar harder ons best moeten doen. Waar schieten we zelf nog te kort in het tonen van moraal? Waar schieten we te kort om onszelf en onze naaste te beschermen tegen een moraal van meer, groter, brutaler, sterker? En mag ons moraal ook wat kosten? Durven we een stukje van onze welvaart in te ruilen voor het welzijn van de ander?

Hoe kunnen we daar handen en voeten aan geven? Door de mensen op te zoeken die in de verdrukking zitten. Mensen die gemangeld worden door economische belangen, systemen, prestatienormen en regeltjes. En door alles te doen binnen ons vermogen om hen te helpen om zich weer mens te voelen.

Ga dus nog een keer naar Groningen, juist nu, en ga tot het uiterste voor de compensatie van getroffen Groningers. Praat met asielzoekers en draai de privatisering van de inburgering terug waardoor slagingspercentage van 60% naar 30% is gezakt. Bezoek verzorgingshuizen en zorg dat je de regeltjes en systemen die medewerkers in rare bochten dwingen terugdraait, zodat het plezier, de autonomie en de beroepstrots terugkeren op de werkvloer. Zoek jongeren en jongvolwassenen op die vastlopen in onderwijssystemen of in hun start op de arbeidsmarkt en zorg dat zij weer voldoende lucht krijgen om zich niet alleen in de schoolbank, maar ook als mens te ontwikkelen.

De boodschap van een beter moraal is 'the best'. Voer een warme campagne, breng een boodschap van hoop en hard werken. En voorkom dat vanaf 15 maart Nederland in de kou staat.