23 februari 2017

Inbreng fractievoorzitter PS-debat over herindeling

Tijdens de vergadering van Provinciale Staten van 22 februari heeft een grote meerderheid van PS zich uitgesproken vóór het samenvoegen van de vijf huidige gemeenten in de Hoeksche Waard tot één nieuwe gemeente. Van de 55 leden stemden uiteindelijk veertien tegen dit voorstel, waaronder twee leden van de CDA-fractie. Als voorzitter van de fractie voerde Meindert Stolk tijdens het debat het woord namens het CDA.

In de Hoeksche Waard wordt al vele jaren gediscussieerd over de bestuurlijke toekomst van de regio. Alle raadsfracties in de gemeenten zijn het er over eens dat er meer en beter moet worden samengewerkt. Helaas lukte het niet overeenstemming te bereiken over welk bestuurlijk model daarvoor gebruikt zou moeten worden. In januari 2016 is dan ook besloten dat de provincie een knoop zou doorhakken.

Voor de CDA-fractie was het buitengewoon lastig hier haar standpunt in te bepalen. Het CDA is immers niet snel voor een gemeentelijke herindeling die door de (in dit geval drie van de vijf) gemeenteraden zelf van de hand wordt gewezen. Ieder van de zeven CDA-leden van PS heeft uiteindelijk een eigen afweging gemaakt waarbij de belangen van de inwoners van de Hoeksche Waard voorop stonden. Ook moesten ze rekening houden met de afspraken die in 2015 zijn vastgelegd in het coalitieakkoord. Die afweging heeft er toe geleid dat vijf leden van de fractie hebben ingestemd met het collegevoorstel. Twee fractieleden, Ellen Verkoelen en Paul Rijken, hebben tegen het voorstel gestemd.

De CDA-fractie realiseert zich terdege dat de uitkomst van de besluitvorming niet de uitkomst is waar iedereen op gehoopt had. De uitspraak van PS is echter wel een hele duidelijke. De volgende stap is nu dat de minister van BZK moet besluiten of en wanneer hij een wetsvoorstel indient voor een gemeentelijke herindeling. Vervolgens zullen de Tweede en daarna de Eerste Kamer zich nog moeten uitspreken.

Fractievoorzitter Stolk heeft tijdens de vergadering nadrukkelijk uitgesproken dat wat het CDA betreft de betrokkenheid van de provincie bij de Hoeksche Waard nu niet ophoudt. Het college van Gedeputeerde Staten heeft hierop toegezegd zich actief in te zetten voor een actief kernenbeleid, de verdere uitwerking van een integrale gebiedsagenda en het realiseren van een economische impuls. Ook zal er bij de minister op worden aangedrongen dat het belangrijk is dat de regio zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt over de vervolgstappen en over de beoogde fusiedatum.

Hier kunt u de volledige inbreng van CDA-fractievoorzitter Meindert Stolk lezen.