24 maart 2017

Blog: De democratie leeft in ons land…

Door Meindert Stolk, voorzitter CDA-fractie Provinciale Staten

De Tweede Kamerverkiezingen liggen alweer ruim een week achter ons. Een geweldig enthousiaste campagne en een winst van zes zetels voor ons CDA zijn zonder meer reden om dankbaar en tevreden te zijn.

Een heel positief punt vond ik dat de opkomst hoger was dan we in vele jaren gezien hebben. Politiek leeft blijkbaar wel degelijk. Ook het feit dat twee nieuwe politieke partijen erin geslaagd zijn voldoende kiezers te mobiliseren om een aantal zetels te bemachtigen, is wat mij betreft een teken dat de democratie springlevend is. Los van wat je van hun standpunten vindt, het feit dat het mogelijk is om in ons land een nieuwe partij op te richten en daarmee een nieuw geluid te vertegenwoordigen in ons parlement, is iets dat we moeten koesteren. In veel landen zouden ze er jaloers op zijn.

Ik ben het dan ook van harte oneens met het voorstel om een drempel op te werpen tegen dit soort initiatieven en de komst van nieuwe partijen. Kleine partijen zijn geen enkele belemmering voor een goed bestuur van ons landsbestuur. Ik zou bijna zeggen: in tegendeel! Eerlijk gezegd zou ik het bijvoorbeeld een gemis vinden – hoezeer ik het ook met ze oneens ben op allerlei terreinen – als de oudste partij van ons land, de SGP, door een kiesdrempel geen deel meer zou uitmaken van de volksvertegenwoordiging.

Als er al een probleem is, is dat niet het bestaan van kleine partijen, maar in de eerste plaats een gebrek aan grote partijen. Ter illustratie: bij de verkiezingen in 1986 haalden de drie grootste partijen samen nog 133 zetels. Nu hebben de drie grootste fracties samen slechts 72 zetels. Dat betekent dat er zeker vier partijen nodig zijn om een coalitie te vormen met een meerderheid in de Tweede Kamer. Op zich is dat geen uitzondering, ook in de jaren ’70 gebeurde dat regelmatig. Maar het stelt wel forse eisen aan de onderhandelaars om een eigen profiel te behouden. De inzet van Sybrand Buma is daarbij glashelder en ik heb er alle vertrouwen in dat we de punten waarmee we met elkaar campagne gevoerd hebben, straks duidelijk terugvinden in het nieuwe regeerakkoord.