07 juni 2017

CDA blij met volgende stap naar definitief advies RTHA

Het 'Advies over draagvlak luchthavenbesluit RTHA' biedt voldoende aanknopingspunten om de huidige situatie van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) te verbeteren. Dat zei CDA-Statenlid Muzaffer Cetin vandaag in de Statencommissie Milieu en Verkeer. Daar werd het concept-advies besproken. Cetin: "Tot onze tevredenheid zien we onze aandachtspunten terugkomen."

Tijdens de vorige bespreking van het adviesrapport vroeg Cetin namens het CDA aandacht voor een aantal concrete punten, waaronder het verminderen van nachtvluchten en extra handhavingspunten. Cetin was verheugd dat deze punten opgenomen zijn in het advies. Cetin: “Voor het CDA is het belangrijk dat het huidige draagvlak voor de luchthaven behouden blijft. De extra handhavingspunten, het verminderen van nachtvluchten en de verbetering van communicatie en klachtenbehandeling zullen hier zeker aan bijdragen.

Daarbij blijft de provincie wat het CDA betreft ook in de toekomst een actieve rol op zich nemen om samen met de regio de verbetering van RTHA te realiseren. Cetin sprak opnieuw zijn complimenten uit over de wijze waarop alle verschillende organisaties, instanties en individuen betrokken zijn bij het tot stand brengen van het advies. Ook na de vorige commissievergadering zijn weer allerlei gesprekken gevoerd en werd een hoorzitting gehouden op het provinciehuis. Zelf sprak Cetin met lokale CDA-politici uit Lansingerland, Rotterdam, Schiedam en Pijnacker-Nootdorp. Uitbreiding van de luchthaven zou namelijk ook grote invloed hebben op de regio.

Na besluitvorming in Provinciale Staten en de betrokken gemeenteraden wordt het definitieve advies begin juli aangeboden aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze zal de uiteindelijk beslissing nemen over een nieuw luchthavenbesluit voor RTHA.