30 juni 2017

Inzetten op economische groei en werkgelegeheid

door Adri Bom-Lemstra, gedeputeerde

De Zuid-Hollandse economie groeit hard; harder dan het gemiddelde in Nederland. Dat blijkt uit de Regiomonitor 2017, een jaarlijks onderzoek in opdracht van de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Economische Programmaraad Zuidvleugel. Ook zijn in onze provincie afgelopen jaren goede stappen gezet in de transitie naar de nieuwe economie. Wel moet daar blijvend op worden ingezet.

Daar wil het CDA graag aan bijdragen. Daarom kwam de Statenfractie bij de behandeling van de Kadernota 2018 met een motie op dit onderwerp, in samenwerking met D66. De partijen stelden dat de provinciale economie en werkgelegenheid gebaat zijn bij innovatie. Meer concreet: bij het uitvoeren van projecten die innovatieve economische groei en toename van de werkgelegenheid bewerkstelligen in de sectoren die zich hier op richten.

Als provincie juichen we deze ontwikkelingen absoluut toe, en ondersteunen we al waar mogelijk door middel van de MIT-subsidieregeling. Maar deze regeling werd in 2016 overbevraagd, waardoor minder in onderzoek en innovatie werd geïnvesteerd dan had gekund. De verwachting is dat ook dit jaar de financiële middelen te beperkt zijn om alle steun te verlenen die we zouden willen verlenen.

Daarom vroegen CDA en D66 met hun motie of onderzocht kan worden hoeveel behoefte er is aan extra ondersteuning van onder meer innovaties bij het MKB, de ontwikkeling van field labs en de verstedelijkings- en verduurzamingsopgave voor de bebouwde omgeving. Zodat er als het nodig is op ingespeeld kan worden bij het opstellen van de begroting voor 2018.

Een prima plan, zo vonden velen in Provinciale Staten. De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen. Dat betekent dus: werk aan de winkel! Ik houd u op de hoogte.