08 november 2017

Begroting 2018: Nieuwe, innovatieve wegen voor uitdagingen van nu

Welke financiële plannen heeft de provincie voor 2018? Dat is vandaag de centrale vraag tijdens de Provinciale Staten-vergadering over de Begroting 2018. Statenlid Meindert Stolk voerde het woord namens het CDA: "De grote uitdagingen van nu vragen om nieuwe, innovatieve oplossingen."

Stolk haakte met zijn inbreng aan bij de H.J. Schoo-lezing van CDA-voorman Sybrand Buma. "Globalisering, toenemende migratie en de klimaatverandering: de samenleving staat voor grote vraagstukken waar politici en beleidsmakers nog geen goed antwoord op hebben. Dit geldt ook voor onze provincie. Het CDA vindt het zeer positief dat de begroting die we vandaag bespreken ervan getuigt dat ook het college van GS zich daarvan bewust is."

Economie
Voor het CDA is het van essentieel belang dat de provincie op economisch vlak de ontwikkeling van nieuwe hoogwaardige sectoren ondersteunt en faciliteert. Voorbeelden zijn de doorontwikkeling van de topsector lifescience, maar ook de innovaties in de greenports. Ook moet werk gemaakt worden van 'circulaire economie'. Stolk: "Het doet ons goed te zien dat GS daar volop op inzet." Wel maakt het CDA de kanttekening dat vraag en aanbod van gekwalificeerde mensen in Zuid-Holland goed op elkaar afgestemd moeten worden. Hierbij ziet de CDA-fractie een belangrijke rol voor de provincie.

Ruimte
Stolk: "Een van de meest schaarse dingen in onze mooie provincie is ruimte. We willen open ruimte en groen, maar ook ergens wonen en werken. Dat vraagt om slim omgaan met ruimte. Leegstaande kantoorlocaties omvormen naar woningen bijvoorbeeld." Namens het CDA pleitte hij dan ook voor een gerichte transformatieagenda voor transformeren van bestaande bebouwing naar andere bestemmingen.

Verkeersveiligheid en ov
Vorig jaar vroeg het CDA bij de begrotingsbehandeling nadrukkelijk aandacht voor verkeersveiligheid. De fractie is dan ook blij met de centrale plek voor dit punt in het provinciaal beleid. Voor komend jaar stelde Stolk voor onderzoek te doen naar de verkeersveiligheid van de weginfrastructuur, en daarbij ook te kijken naar de veiligheid van de fietsinfrastructuur. Ook pleitte hij voor meer en beter personenvervoer over water, en goedkoper openbaar vervoer.

Cultureel erfgoed
Cultureel erfgoed heeft altijd de bijzondere aandacht van het CDA. Stolk noemde in zijn bijdrage dan ook de ambitie van de nieuwe regering, die flink extra geld uittrekt voor erfgoed. In het kader daarvan riep hij namens de CDA-fractie de provincie op daar zo snel mogelijk actief op in te spelen. "Dat kan door zelf een grote, dringende projecten onder de aandacht te brengen. Wij denken dan bijvoorbeeld aan de enorme restauratiebehoefte in enkele van onze oude Hollandse steden, zoals Delft, Gouda en Dordrecht."

Lees hier de volledige inbreng van Meindert Stolk.