21 december 2017

Blog: De tijd nemen...

door Meindert Stolk, voorzitter CDA Statenfractie

Met een lange vergadering van Provinciale Staten sloot ook onze fractie afgelopen woensdag het politieke jaar af. De komende twee weken is het reces. Even maken we pas op de plaats en besteden we tijd aan andere dingen.  Of, zoals Berthold Brecht zei: "Ik sta even stil, en dat is een hele vooruitgang."

We nemen de tijd om stil te staan bij wat we afgelopen jaar hebben beleefd en bereikt. De politieke resultaten die we hebben kunnen realiseren, de werkbezoeken die we hebben afgelegd, de mensen die we hebben gesproken. In een goede samenwerking hebben we als coalitie belangrijke stappen kunnen zetten naar een sterker en duurzamer Zuid-Holland. Denk bijvoorbeeld aan de transitie naar het gebruik van meer duurzame energiebronnen.

Ook nemen we de tijd om vooruit te kijken en plannen te maken voor komend jaar,  waarin in de meeste plaatsen gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Als Statenfractie willen we ons actief inzetten om de lokale afdelingen daarbij te ondersteunen.

Maar wat nog veel belangrijker is: de komende tijd kunnen we de tijd nemen om ons te bezinnen op wat ons beweegt en inspireert. De tijd nemen om aandacht te besteden aan de mensen om ons heen.

Energie en inspiratie opdoen door onszelf en elkaar rust en ruimte te bieden. Rust door even afstand te nemen van de dagelijkse hectiek. Ruimte door onszelf en elkaar te inspireren door de boodschap van het kerstfeest. Het feest van het licht. Het feest van de komst van Hem die ons heeft laten zien hoe God de mens bedoeld heeft.

Ook het feest dat laat zien dat de belangrijkste dingen in ons leven – liefde, verzoening, zingeving – niet beginnen met grote woorden of spectaculaire gebeurtenissen, maar met gebeurtenissen die op het eerste gezicht zo gewoon lijken zoals de geboorte van een kind. Gebeurtenissen die ons stil en klein maken. Die verwonderen, inspireren en ons dienstbaar maken.

Namens de Statenfractie wens ik u graag hele mooie en inspirerende kerstdagen toe en een voorspoedig 2018.