12 maart 2019

BLOG: Durven, dromen en doen. Do it!

Vrijdag 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Stilstaan bij deze dag is óók vandaag de dag nog steeds noodzakelijk. Nog altijd is er veel werk aan de winkel als het aankomt op gelijke kansen en bejegening van mannen en vrouwen. Om die reden organiseren de vrouwelijke Statenleden van de provincie Zuid-Holland sinds enige jaren ter ere hiervan het Vrouwenontbijt (waarbij mannen overigens van harte welkom zijn).

Voorheen was het vrouwenontbijt een relatief kleinschalige bijeenkomst. Dit jaar hebben Laurine Bonnewits en ik de organisatie op ons genomen en besloten het groots aan te pakken, samen met de medewerkers van de griffie. Met als resultaat volle bak! Ruim 150 aanwezigen, die konden genieten van vier levendige spreeksters. Ook aan de social media was gedacht. De hashtag was #vrouwenontbijtzh en die werd in de ochtend al snel één van de trending topics.

Elske Doets en Paulien van Dulst spraken over ondernemend zijn. De tweede, die 17 jaar is, is dé winnares van de Young Lady Business Academy. De Academy wordt georganiseerd door de eerste, die in 2017 werd uitgeroepen tot ‘Zakenvrouw van het jaar’, en heeft tot doel jonge vrouwen een stap vooruit te helpen in het verwezenlijken van hun dromen en ambities.

Daarna was de vloer aan Eveline van Rijswijk. Programmamaker, presentator, dagvoorzitter, mediatrainer, spreker, theatermaker, wetenschapsjournalist & historica. In het najaar van 2018 debuteerde zij met de politieke onewomanshow “De première”, over precies 100 jaar vrouwen in de Nederlandse politiek en de vraag waar de eerste vrouwelijke premier blijft. Van september tot en met december 2019 is haar voorstelling te zien in verschillende theaters.

Tot slot sprak de voorzitter van de Eerste Kamer, Ankie Broekers-Knol. Een bevlogen vrouw, met een goed gevoel voor humor en een gepassioneerd verhaal. Over het durven uitspreken van je ambities en er dan ook vol voor gaan. Over de omgang met de mensen in je eigen fractie en haar weg naar het worden van voorzitter van de Senaat. De perfecte afsluiting van dit ontbijt.

Ik kijk terug met gepaste trots op een geslaagde bijeenkomst. Zelf ben ik na 3 termijnen niet meer verkiesbaar voor een nieuwe periode, maar ik hoop van harte dat de traditie van het Vrouwenontbijt door de volgende Staten wordt voortgezet en ik volgend jaar mag aanschuiven voor een inspirerende sessie.

Marischa Kip