16 januari 2019

BLOG: Goede en veilige fietspaden voorzien van de nieuwste snufjes

Door: Herman van der Bent

Het gebruik van de fiets in Zuid-Holland wordt steeds populairder. Veel mensen gaan dagelijks op de fiets naar school of werk en ook recreatief wordt er veel gefietst. De provincie Zuid-Holland beheert 600 km aan fietspaden en heeft steeds meer aandacht voor goede en veilige fietspaden. Hierbij kan gedacht worden aan het aanleggen van snelfietsroutes, waar zonder obstakels lange afstanden gefietst kunnen worden, het aanpakken van knelpunten in het fietsnetwerk en het goed laten aansluiten van het fietsverkeer op andere manieren van mobiliteit zoals het openbaar vervoer door het plaatsen van goede stallingen. Ook heeft de provincie steeds meer aandacht voor het duurzaam aanleggen en beheren van fietspaden.

Het CDA heeft de ontwikkeling hiervan in de provincie altijd ondersteund en wil ook in de toekomst blijven investeren in een goed en veilig fietsnetwerk. Dat deze ontwikkeling van het fietsnetwerk ook samen kan gaan met de toepassing van de nieuwste snufjes bleek onlangs op een presentatie die werd gegeven aan de Statenleden van Zuid-Holland, waarin nieuwe ideeën werden toegelicht om het fietsnetwerk veiliger en duurzamer te maken. Graag deel ik met u enkele van deze nieuwe ideeën die in Zuid-Holland ook al in de praktijk worden getest.

Om de veiligheid van fietspaden te verbeteren kan een systeem als ‘bikescout’ toegepast worden. Dit systeem scant bij oversteekplaatsen met een camera of er een fietser de weg wil oversteken. Als dit het geval is gaan er in de weg lichtjes knipperen voor aankomende auto’s. Dit systeem wordt op dit moment getest op twee kruispunten in Naaldwijk. Een ander nieuw snufje is om ‘glow in de dark’ belijning op fietspaden toe te passen. Die laden overdag op en geven in de donkere uren licht af. Ook kan de veiligheid in de winter verbeterd worden door fietskruispunten te verwarmen of door in het asfalt een antivriesmiddel op te nemen, waardoor er tot -5 graden geen ijsvorming optreedt. Dat systeem wordt getest, maar moet zich nog wel bewijzen.

Ook voor het verduurzamen past de provincie verschillende nieuwe snufjes toe bij de aanleg en het beheer van fietspaden. Bijvoorbeeld zonnepanelen in lichtmasten of in het wegdek van fietspaden zelf. Op dit moment wordt dit door de provincie getest en bekijkt of dit in de toekomt meer toegepast kan worden. Ook worden bankjes van gerecycled materiaal in de provincie neergezet, wordt er getest met verkeersborden die gemaakt zijn van bamboe en met stoeptegels die duurzaam met geopolymeren worden gemaakt.

Om de doorstroming van het fietsverkeer te verbeteren, worden standaard steeds meer meetpunten op 25 meter van een fietsverkeerslicht geplaatst, waardoor er sneller met groen licht doorgefietst kan worden. In de toekomst is het misschien zelfs mogelijk om met behulp van communicatie tussen de mobiele telefoon van de fietser en het verkeerslicht te bepalen op welk moment het verkeerslicht op groen moet komen te staan.

We zijn blij dat de provincie met zoveel nieuwe snufjes probeert het fietsen in Zuid-Holland beter, veiliger en duurzamer te maken. Alle steun van het CDA!