19 december 2020

Blog Maurits: Van Regionaal naar Realistisch

In het afgelopen jaar zijn we - als het op het energievraagstuk aankomt - veel bezig geweest met de Regionale Energie Strategieën. Even als opfrisser… in Zuid-Holland hebben we 7 zogenaamde RES-regio’s en is ook dit jaar hard gewerkt om vanuit deze regio’s een energiestrategie voor de komende jaren op te stellen. De ene regio is daar verder mee, of zo u wilt, ambitieuzer dan de andere. Veel is ook afhankelijk van de inrichting van een regio. Juist meer een open landschap of een meer industrieel gebied.

Bij veel van deze Regionale Strategieën zijn wij als Provinciale Staten betrokken geweest, maar mede vanwege de omstandigheden is met name de participatie niet in alle regio’s even goed gelopen. Ook ruim voordat veel niet meer kon, ging de participatie wat moeizaam. Ik hoop oprecht dat we in aanloop van de RES-en 1.0 en verder nog veel meer met elkaar hierover in gesprek kunnen gaan. En ook daarbij de wens en het goede voornemen dat er veel meer inwoners bij deze participatie betrokken gaan worden.

En om maar gelijk een eerste voorzet te doen… laten we ook vooral komen tot een Realistische Energie Strategie. De realiteit is namelijk ook dat in het huidige politieke klimaat weinig ruimte is voor het halen van onze doelstellingen in 2030. Wij zijn namelijk nog bezig om tot een afronding te komen van het nationale energieakkoord, wat minder ambitieus is dan de huidige doelstellingen.

Op een paar lokale en vooral ook breed gedragen initiatieven na, stuit het plaatsen van windmolens en grootschalige zonnevelden op veel weerstand van bestuurders én inwoners. Ook de ruimtelijke procedures en doorlooptijd daarvan moet zorgvuldig, dus neemt tijd in beslag.

Wel zijn wij als CDA ervan overtuigd dat de doelen die we nastreven realistisch, maar ook noodzakelijk zijn. Alle beschikbare technieken en mogelijkheden, dus niet alleen wind of zon, maar ook zeker het hergebruik van (rest)warmte gaan bijdragen aan de noodzakelijke transitie. Maar de technieken die op dit moment in de steigers staan, zoals waterstof en het meervoudig gebruik van water maken dat ik persoonlijk positief gestemd ben over het gezamenlijk realiseren van de energietransitie. Haalbaar, betaalbaar, maar ook realiseerbaar. Het worden nog interessante jaren.

Ik kijk er naar uit om dit ook in het komende jaar, samen met u, weer meer invulling aan te geven.

Maurits de Haan
CDA-Statenlid