03 juli 2019

CDA: Geen Franse toestanden in Zuid-Holland

Al sinds 2014 probeert Decathlon twee grote conceptwinkels naar zowel het Schiedamse sportpark Harga als naar het Haagse Forepark te brengen. Hoewel het CDA Zuid-Holland tegen de plannen is, heeft een kleine meerderheid van Provinciale Staten het dagelijkse bestuur van de provincie geadviseerd om de Franse retailer van sportkleding, sportschoenen en andere sportartikelen een grote conceptwinkel te laten openen langs de A4 bij Schiedam, maar niet in het Forepark.

Het CDA Zuid-Holland wil graag dat Decathlon zich vestigt in de provincie. “Maar dan wel op de daarvoor geëigende plekken,” aldus CDA-Statenlid Meindert Stolk. “Alle overheden zijn het er al jaren over eens dat het belangrijk is om detailhandel te concentreren. Zo versterken ze elkaar en zorgen voor synergie. Een vestiging van Decathlon op perifere locaties - zoals in het Haagse Forepark en in Schiedam op sportpark Harga - heeft een negatief effect op het streven van de provincie om de kracht, vitaliteit en aantrekkelijkheid van de kernen te bevorderen.

Bovendien zijn er alternatieve locaties beschikbaar waar Decathlon haar ‘try and buy’-concept wel kan vestigen, die wel in lijn zijn met het provinciale beleid. “De provincie voert al jaren een duidelijk beleid als het gaat om de detailhandel,” aldus Stolk. “Decathlon is een mooi en innovatief bedrijf, maar het gaat hier niet om of wij als provincie een mooi bedrijf willen steunen met lage vestigingskosten en het goedkope parkeren. Het is een kwestie van ruimtelijke beleid.”

Het CDA verwacht bovendien dat het toestaan van vestigingen op perifere terreinen ook de deur openzet voor allerlei andere winkels die zich graag op een bedrijventerrein willen vestigen. “Het provinciale beleid is om de detailhandel te concentreren. Decathlon is meer dan welkom, maar wel binnen de kaders van het beleid.”

Om deze reden stemde het CDA Zuid-Holland vandaag tegen de bouw van Decathlon op beide locaties. Een kleine meerderheid van Provinciale Staten - namelijk Forum voor Democratie, VVD, PVV en D66 - roept het college op om het voorgenomen besluit te wijzigen en het verzoek tot ontheffing voor de Decathlon-vestiging als onderdeel van het sportpark Harga te honoreren.