30 januari 2019

CDA pleit voor een evenwichtige kustontwikkeling

De Zuid-Hollandse kust draagt bij aan de kwaliteit van onze leefomgeving. Zowel vanwege de prachtige natuur, de mogelijkheden voor recreatie en de veiligheid van de inwoners van Zuid-Holland. De kust is belangrijk en staat op de politieke agenda van de provincie. De CDA-Statenfractie pleit voor bovenal een veilige kust en een evenwichtige kustontwikkeling, met een goede balans tussen natuur en recreatie.

Om tot een toekomstbeleid te komen is door de provincie een panelonderzoek gedaan, waar 2.584 inwoners van Zuid-Holland aan hebben deelgenomen. Hieruit blijkt dat zo’n driekwart van de ondervraagden tevreden zijn over de inrichting van de kust. Bovendien gaf ruim 80% van de ondervraagden aan dat de kust belangrijk voor hen is, maar zijn zij minder tevreden over de hoeveelheid recreatiewoningen, permanente bebouwing, bereikbaarheid met het OV en parkeervoorzieningen.

De CDA-Statenfractie herkent deze punten en ziet de ontwikkeling van het kusgebied als een belangrijke opgave. Tijdens de commissievergaderingen heeft de CDA-Statenfractie de belangrijkste ambities, in aanvulling op de resultaten van het panelonderzoek, op de agenda gezet. Op de eerste plaats staat veiligheid voorop; een groot deel van de provincie ligt onder de zeespiegel en een krachtige kust is nodig om op het droge te blijven.

Maar de ontwikkelingen van vandaag-de-dag, waaronder de toenemende mate van toerisme en recreatie, kunnen we niet negeren. Uit het onderzoek bleek dat iedere regio eigen wensen had over de ruimtelijke ontwikkelingen van het kustgebied. Bezorgdheid over het toenemende toerisme in de ene regio en in de andere regio lagen er wensen voor recreatieve groei als economische drijfveer. Het CDA wil dan ook rekening houden met deze wensen en pleitte er in de commissie voor om op de rustige stranden geen seizoensgebonden of permanente bebouwing toe te staan ten behoeve voor verblijfsrecreatie. Bij de kustplaatsen mag er, volgens het CDA, ruimte blijven voor verdere ontwikkeling, al zijn we geen voorstander van grootschalige (recreatie)bouw in natuurgebieden. Dat geldt ook voor windmolenparken en zonnevelden: geen grootschalige projecten in de kustzone!

Inmiddels is met de resultaten vanuit dit panelonderzoek en de discussie in de commissie een Strategische Agenda Kust opgemaakt, waarin wordt beschreven hoe de provincie gaat samenwerken met andere partijen aan de ruimtelijke ontwikkelingen die invloed hebben op onze kust. Het CDA is tevreden over hoe de inspraak heeft plaatsgevonden en de waardering die hieruit blijkt voor de kust. De conceptversie van de agenda geeft evenwicht aan de verschillende belangen en biedt de mogelijkheid om de kust verder te verbeteren. Wel vraagt het CDA om de keuzes nog explicieter te formuleren, mede door bij de doelstellingen een tijdpad en de financiële consequenties op te nemen. Ook het vrijwaren van de stranden, duinen en landgoederen te vrijwaren met betrekking tot de plaatsing van windturbines en zonnepanelen kan duidelijker neergezet worden en daar blijven we ons hard voor maken.

Kortom, het CDA ziet positieve ontwikkelingen in de plannen voor een evenwichtige kust. Maar wel met heldere en concrete afspraken, met oog voor de veiligheid, mobiliteit, economie en ecologie.

Muzaffer Cetin, lid CDA-fractie Provinciale Staten