11 november 2020

CDA pleit voor totaalvisie mobiliteit in de Duin- en Bollenstreek

Bij de begrotingsbehandeling door Provinciale Staten vandaag pleitte het CDA voor een meer integrale benadering van mobiliteit voor de Duin- en Bollenstreek: een totaalvisie op de bereikbaarheid.

CDA-fractievoorzitter Meindert Stolk noemde in zijn woordvoering dat er een totaalaanpak in de regio nodig is, waarbij verschillende modaliteiten elkaar versterken. “Doorstroming op wegen bevorderen, een fijnmazig OV-netwerk met goed bereikbare stations en haltes, stimuleren van vervoer over water en het realiseren van goede fietspaden,” zijn enkele punten om volgens Stolk bij elkaar in een totaalvisie op te nemen. “Het moet een oplossing zijn voor onze eigen bewoners, voor onze bedrijven, zoals de kwekers, maar ook voor de toeristen die wij in de regio mogen ontvangen.”

Nu de Duinpolderweg niet doorgaat en de OV-concessie is uitgesteld als gevolg van de coronacrisis, geeft dit volgens Michel Rogier, CDA-statenlid en woordvoerder Mobiliteit, wel de mogelijkheid om een totaalvisie uit te werken op de bereikbaarheid van de regio. “Er wordt nu gewerkt aan een plan met vier gemeenten, maar het reikt natuurlijk veel verder dan deze vier.” Rogier doelt hiermee op de OV-concessie die de gehele Duin- en Bollenstreek raakt.

“Hoewel het spijtig is dat de Duinpolderweg niet doorgaat, is er inmiddels wel de nodige expertise aanwezig bij bedrijven, inwoners en de provincie om tot zo’n plan te komen waar het OV integraal deel van uitmaakt,” aldus Rogier. “Bovendien is er budget voor. Dus laten we in plaats van ad hoc oplossingen nu de samenwerking opzoeken om deze visie verder vorm te geven.”