04 april 2023

CDA stelt vragen over drinkwatertekort

Het CDA maakt zich ernstige zorgen over het verwachte drinkwatertekort in 2030. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat ook in Zuid-Holland door onder andere de grote woningbouwopgave, de stijging van de temperatuur en een toename van het bevolkingsaantal, er een tekort aan drinkwater zal ontstaan. De CDA-fractie stelt daarom vragen aan de Gedeputeerde Staten.

De conclusies uit het RIVM-rapport zijn duidelijk. Als er geen actie wordt ondernomen is de verwachting dat er in 2030 bij alle drinkwaterbedrijven sprake zal zijn van een tekort. In het westelijke deel van Zuid-Holland was er in 2020 al onvoldoende drinkwater om vraagpieken op te vangen. In maart 2021 heeft de CDA fractie in Zuid-Holland samen met de fractie CU/SGP hierover ook al vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.

Door drinkwaterbedrijven worden gemeenten en provincies opgeroepen snel in actie te komen om te voorkomen dat dit tekort gaat ontstaan. Bijvoorbeeld door water langer vast te houden en meer water op te slaan op nieuwe locaties. Maar ook het vergroten van het bewustzijn van watergebruik en minder watergebruik zijn maatregelen om dit tekort te voorkomen.

Voor het CDA zijn de duidelijke conclusies uit het RIVM-rapport aanleiding om vragen aan de Gedeputeerde Staten te stellen. “De conclusies uit het rapport vragen om actie vanuit de provincie om ook voor toekomstige generaties voldoende schoon drinkwater te kunnen faciliteren”, aldus Statenlid Tea Both. Het CDA wil van de Gedeputeerde Staten weten of zij de problematiek erkent en of zij van mening is dat het drinkwatertekort op korte termijn om actie vraagt. Daarnaast vraagt de fractie of de Gedeputeerde Staten het eens is met de conclusie uit het RIVM-rapport, waarin staat dat een gezamenlijke inspanning van diverse partijen nodig is, waarbij de provincie een belangrijke rol vervult.