02 augustus 2022

CDA: Woningbouw is méér dan het bouwen van huizen alleen

“De komende decennia ligt er een grote woningbouwopgave voor Zuid-Holland te wachten.” CDA-Fractievoorzitter Michel Rogier benadrukte tijdens de behandeling van de Kadernota dat deze woningbouwopgave breder is dan het bouwen van huizen. “Wij willen niet alleen meer huizen. Wij willen vitale wijken en kernen, die goed bereikbaar zijn, waar ook ruimte is voor maatschappelijk vastgoed.”

“In Zuid-Holland is het gevecht voor de ruimte een hogedrukpan,” aldus Rogier. “In die drukte vraagt het CDA om oog voor de samenleving van jong en oud.” Daarmee doelt de fractievoorzitter op ruimte voor scholen, sportkantines en huisartsen. Het CDA wil naar een samenleving die leefbaar en vitaal is. “In Zuid-Holland hebben we de minst gezonde jeugd van Nederland,” zo gaat Rogier verder. “Dat is echt zorgelijk en dat tij moet gekeerd worden!” Daarom dient volgens het CDA voldoende aandacht te zijn voor recreatie en sport in de gebiedsvisies, zoals bij de Vlietzone nabij Den Haag.

Maar ook de bereikbaarheid van woningbouwgebieden is van belang. Rogier pleitte dan ook voor de borging van voldoende budget in de begroting voor veilige fietspaden, het Openbaar Vervoer en de auto. Maar volgens Rogier ligt de verantwoordelijkheid hiervoor niet alleen bij de provincie. “Gemeenten met grote ambities zullen wat het CDA betreft zelf ook goed moeten calculeren en ook met projectontwikkelaars hierover in gesprek moeten gaan.”