20 december 2017

CDA Zuid-Holland blij met komst SRON

Het Nederlands ruimteonderzoeksinstituut SRON verhuist van Utrecht naar Leiden. Zuid-Holland heeft het instituut het beste voorstel gedaan, mede dankzij de inzet van CDA-gedeputeerde Adri Bom-Lemstra. Provinciaal CDA-fractievoorzitter Meindert Stolk reageert enthousiast op dit bericht: "Dit is goed voor de provincie. De komst van SRON geeft een enorme impuls aan de regionale ontwikkeling en onderzoeken op gebied van ruimtevaart."

In Zuid-Holland ziet SRON veel mogelijkheden voor samenwerking in de wetenschap, technologieontwikkeling en instrumentbouw. Het instituut krijgt een nieuw onderkomen naast de Science Campus van de Universiteit Leiden, waarbij nauw samengewerkt wordt met de Technische Universiteit Delft. Stolk: "Het CDA is blij dat de provincie dit plan ondersteunt. Zuid-Holland is bij uitstek geschikt voor SRON. In onze provincie komt zoveel samen op het gebied van ruimtevaart. De komst van het instituut zal dit nog eens een extra stimulans geven."

Het goede nieuws komt kort na de belofte van de provincie Zuid-Holland om zich extra inzetten voor de ruimtevaartsector. Het CDA pleitte hiervoor tijdens de begrotingsbehandeling, met bijzondere aandacht voor ruimtevaartonderzoekscentrum ESA ESTEC in Noordwijk. Stolk: "Het belang van de ruimtevaartsector voor de regionale en nationale economie mag niet vergeten worden."