28 februari 2019

CDA Zuid-Holland wil Europees LHBTI-evenement naar Rotterdam halen

CDA Zuid-Holland wil het Europese LHBTI-evenement ‘Europride’ naar Rotterdam halen. Volgens de partij is dit evenement namelijk uitermate geschikt om het ‘regenboogbeleid’ van de provincie verder invulling te geven. In april 2018 werd Zuid-Holland officieel een regenboogprovincie. Volgens het CDA moet daar de komende vier jaar actief invulling aan worden gegeven. Het organiseren van Europride - maar vooral de weg ernaartoe - is een ultieme gelegenheid om de sociale acceptatie en veiligheid voor LHBTI’s te vergroten.

Het idee om Europride naar Rotterdam te halen is niet nieuw. Afgelopen zomer riepen zo’n tien LHBTI organisaties, waaronder COC Rotterdam en Rotterdam Pride, op om het evenement in 2023 naar Rotterdam te halen. Europride wordt dan namelijk voor de 30e keer georganiseerd, de eerste Europride was in 1992 in London. CDA Zuid-Holland sluit zich aan bij deze oproep en wil dat de provincie het evenement gaat omarmen.

Verschil maken
Volgens CDA kandidaat-statenlid Danny de Vries uit Rotterdam, wordt in aanloop naar de verkiezingen steeds vaker de vraag gesteld wat de rol van de provincie is met betrekking tot het LHBTI-beleid. “Moet de provincie hier überhaupt een rol in spelen? Wat is de betekenis van een ‘regenboogprovincie’ en hoe moet daar invulling aan gegeven worden? Dit is wat ons betreft een deel van het antwoord. Er zijn partijen die zeggen dat de provincie geen rol heeft, maar dat ben ik niet met hen eens. Met Europride kunnen we op allerlei niveaus juist het verschil maken. Het helpt bovendien om in de hele provincie goed beleid te ontwikkelen. En dat is juist de rol van een provincie.” De Vries was eerder betrokken bij de organisatie van Europride in Amsterdam in 2016.

Actieve rol
“Met een nieuwe statenperiode voor de boeg, is dit een mooie gelegenheid om kleur te bekennen. Zuid-Holland is nog maar kort een regenboogprovincie, maar geeft wel al jaren het goede voorbeeld”, zegt fractievoorzitter Meindert Stolk van CDA Zuid-Holland. “Denk aan het hijsen van de regenboogvlag tijdens de Coming Out-dag, de ondersteuníng van de Roze Zaterdag 2018 in Gouda en de deelname aan Workplace Pride. Maar we willen als Provinciale Staten een actievere rol. Met Europride creëren we een mooie kans voor heel Zuid-Holland. Het helpt bijvoorbeeld om Zuid-Hollandse gemeenten sneller aan te laten sluiten bij het landelijk project Regenboogsteden.”

Inhoud, publiciteit & omzet
Volgens beide CDA'ers is Europride een internationaal festival met inhoud. Het is essentieel om blijvend aandacht te vragen voor mensenrechten in het algemeen en de acceptatie en gelijkheid van LHBTI’s in het bijzonder. Het evenement ondersteunt tegelijkertijd relevante maatschappelijke organisatíes en mede-overheden bij het ontwikkelen van beleid om de gelijke behandeling, sociale acceptatie en veiligheid van LHBTI's te verbeteren. Bovendien creëert het evenement veel publiciteit, omzet voor ondernemers en heeft Rotterdam een serieuze kans. Afgelopen jaar veroverde de Maasstad nog een plek in de top-50 van opkomende bestemmingen om pride te vieren.

Elk jaar wordt Europride in een andere stad in Europa gehouden. De leden van EPOA (European Pride Organizers Association) bepalen in welke stad het evenement gehouden gaat worden. In Nederland zijn Pride Amsterdam, Rotterdam Pride en Roze Zaterdagen Nederland lid van EPOA. CDA Zuid-Holland hoopt andere partijen in Provinciale Staten mee te krijgen voor dit idee, zodat gezamenlijk steun uitgesproken kan worden aan de LHBTI-organisaties in Zuid-Holland.